Publisert: 04.06.2010 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Svinebønder og trøndere mest ivrige

 Kraftfôr kjøpes stadig oftere på nettet. Felleskjøpet Agri selger i dag halvparten av sitt svinefôr bestilt via på nettet. For tre år siden var andelen 15 %. 


Svinebønder og trøndere mest ivrige

 Kraftfôr kjøpes stadig oftere på nettet. Felleskjøpet Agri selger i dag halvparten av sitt svinefôr bestilt via på nettet. For tre år siden var andelen 15 %. 

Figur vedlegg: Vi handler mest på nettet på formiddagen og rett før vi går til sengs. Vestlendinger skiller seg noe ut her. De handler enda seinere på kvelden enn bønder ellers.

– Det er også svinebønder som er mest ivrige til å handle kraftfôr på nettet. Bare en tredjedel av storfe- og fjørfebønder handler kraftfôr på nettet, forteller Kjell Mange Størseth i Felleskjøpet Agri. Det er også forskjell på landsdeler når det gjelder netthandel. Trøndere er absolutt mest ivrige. Over 60 prosent av kraftfôret i Trøndelag bestilles over nettet. Vestlendinger og Nordlendinger handlet inntil i fjor minst på nettet, men har nå våknet. I dag er det svinebønder fra Hedmark og Oppland som er minst ivrige på nettet. Bare en tredjedel av disse kjøper svinefôr på nettet. Det vil si de er på linje med ku og fjørfebønder når det gjelder netthandel. Interessant er det også å merke seg når på døgnet vi handler på nettet.

– Her er det to topper som skiller seg ut. Det er ved 10 -11 tiden om formiddagen og de to timene før midnatt. I disse to periodene skjer en tredjedel av handelen på nettet, opplyser Størseth. Mens bunnen er nattetimene mellom klokken ett og seks hvor det nesten ikke skjer handel. I sum skjer forøvrig nesten halvparten av netthandelen utenom butikkens åpningstid. Nettkunder handler også noe større lass enn andre kraftfôrkunder. Gjennomsnittslasset for netthandel er 10 tonn. Agris netthandel utløser 70 kr pr. ordre i ekstrarabatt. .