Publisert: 12.04.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Svensk skepsis til Lidl og Netto


Svensk skepsis til Lidl og Netto

 

Lavpriskjedene Lidl og Netto sliter tungt i Sverige, i følge Dagens Nyheter. De mest ekstreme billigbutikkene sliter med å få til lønnsom drift i det svenske markedet. Netto eies av ICA og Dansk Supermarked, og de åpnet sine første svenske butikker i 2002. Etter den tid har utviklingen ikke vært så bra som forventet, og flere administrerende direktører har kommet og gått. Netto omsatte i fjor for 1,2 milliarder kroner, og hadde et underskudd før skatt på 127 millioner.

Tallene fra den tyskeide kjeden Lidl er hemmelige, men også Lidl må rapportere til svenske myndigheter. Offentlig tilgjengelige registre viste at Lidl hadde null i skattbar inntekt i 2004.

Bladet Dagligvarehandelen skriver at svenske markedsanalytikere sier at det ikke er noen selvfølge at det som slår an et sted vil bli en suksess overalt. I Tyskland, hvor Lidl har sine røtter, er forbrukerne vant til ekstreme lavprisbutikker. I Sverige er forbrukerne mer nøye på det, og de ser like mye etter kvalitet som ekstremt lave priser. Mange av merkene som Lidl selger er dessuten ukjente for svenske forbrukere, som gjerne stoler mer på merker de kjenner fra før.