Publisert: 12.04.2012 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Strøm – til besvær

Spotpris, markedskraft, variabel pris, fastpris eller forvaltningsprodukt? Strømmarkedet er komplisert og byr samtidig på muligheter for dyktige telefonselgere. Det fikk svinebonde Knut Stai erfare.


Strøm – til besvær

Spotpris, markedskraft, variabel pris, fastpris eller forvaltningsprodukt? Strømmarkedet er komplisert og byr samtidig på muligheter for dyktige telefonselgere. Det fikk svinebonde Knut Stai erfare.

Strømmarkedet er uoversiktlig, og det er ikke enkelt å vite om en har det mest lønnsomme produktet. Det visste heller ikke svinebonde Knut Stai, fra Ringsaker, selv om han trodde han hadde en god avtale. Vinteren 2010 ble han oppringt av energiselskapet Eneas. En hyggelig telefonselger fortalte om mulighetene for svært rimelig strøm. Selskapet var stort på strøm og fikk svært gunstige samkjøpsavtaler. Stai kunne garantert spare svært mye på strømregningene. Dette synes bonden fra Helgøya i Ringsaker hørtes gunstig ut. Det var dessuten enkelt å skifte leverandør for å prøve.

 

Ble dyrere

To år seinere har Stai regnet på hva han har betalt for strømmen hos ny leverandør, og hva regninga hadde vært hvis han fortsatte med spotavtalen hos gammel leverandør Eidsiva. Fasiten er at strømmen har kostet Stai ca. 18000 kr mer i 2011. Stai har da et forbruk på ca 180000 kW. Noe som i utgangspunktet skulle bli rimeligere, har altså trolig blitt ca 10 øre pr kWh dyrere. Stai har sagt opp avtalen. Men strømkontrakten er bundet fram til 2014.

 –        Vi har en dialog gående med kunden, og kan ikke gå i detaljer på enkeltkunder. Men vi kjenner ikke igjen tallene Stai opererer med. Vi garanterer heller ikke resultater på samkjøp strøm, svarer Reidar Nervik produktsjef kraftmegling Eneas.  

– Kraftmarkedet er komplisert. Vår oppgave er å gi kundene lavest mulig strømkostnad, men også å sikre prisene slik at de unngår ubehagelige overraskelser ved store prissvingninger. Det skjedde under ekstremvinteren 2010/2011. Men utover vinteren falt markedsprisene kraftig, sier Nervik. Han bekrefter imidlertid at Stai i 2011 var i en strømportefølje der prisen ble høyere enn spot.

– Våre andre porteføljer slo spotpris, men denne var dårligere dette året, sier Nervik. Stai har i sitt regnestykket sammenlignet snitt spotpris med påslag i 2011 mot Eneas sin pris pluss gebyr. Det blir i følge Nervik ikke helt rett. Egentlig bør en ta spotpris hver dag eller iallfall hver måned da forbruk kan variere.    

 

Nettdebatt om EneasTidsskriftet Bedre Gardsdrift har en nettside der de også har et debattforum. Her diskuteres mange ulike typer tema, også strøm. Og det er mange innlegg om selskapet Eneas. Knut Stai er ikke alene, og flere deler hans erfaringer.  En god del av innleggene handler om hva telefonselgere har lovt. Et av spørsmålene kommer fra en bonde som takket nei til en telefonselger;

 -Jeg skjønner ikke helt hvordan Eneas skulle kunne oppnå det. Alle må kjøpe kraften på Nordpool. Selv har jeg flytende pris og da tar kraftselskapet noe sånt som ett øre i påslag på spotprisen. Hvis noen hadde en oppskrift for å få det 35 prosent billigere ville jo alle gjort det? skriver bonden.  –  Med riktig prismodell kan man i kraftmarkedet handle hele eller deler av sitt fremtidige forbruk til avtalte priser. Dyktige krafthandlere klarte i 2010 å slå Nord Pools spotpriser med opptil 35 prosent. Det er en myte at den mest gunstige modellen er å handle på spotpris. Ved å samle mange kunder får vi både innkjøpsmakt og tilgang til velprøvde, langsiktige handelsmodeller som historisk har slått spotpris, svarer Reidar Nervik i Eneas.  

 – Vi har også porteføljer som slo spot opp mot 35 prosent i 2010. Men over tid vil forvaltningsavtaler ligge i nærheten av spotpris. Fordelen med forvaltningsavtaler er mindre svingninger og mer forutsigbarhet, sier Einar Hoff, markedsjef i Eidsiva Marked.

 

Eget selskap med telefonsalgTelefonsalg i Eneas skjer via datterselskapet, Neras Direkte. Her jobber 300 telefonselgere i tre land. 80 prosent av salget er eksternt, og de selger langt mer enn strømkontrakter, for eksempel mobilabonnement og forsikringer.

– Våre selgere skal ikke oppleves som pågående, men oppfatninger om hva som er pågående vil selvsagt variere. Generelt opplever vi ikke dette som noe problem. Innkjøp av strøm er et komplisert tema, og dialogen med kunde kan ta lang tid over flere samtaler, svarer Nervik i Eneas.

– Selgerne skal fortelle strømkunder at historiske resultater ikke gir noen garanti for framtidig gevinst, sier Jonny Lunde, daglig leder i Neras Direkte. «Oversalg» medfører oppsigelse av selgere, og det tas jevnlig stikkprøver av selgere. Telenor, en av våre gode kunder, mener vi er best på nettopp dette, opplyser Lunde.  Det siste året har Neras Direkte benyttet elektronisk aksept og fullmakt som et alternativ til skriftlige. Avtale inngås da med et tastetrykk.

– Flere selskap har nå lignende metode, og dette er ikke en ulempe for kunden, mener Lunde. Men det er svært enkelt å trykke på knappen, og som næringslivskunde er det dårlig med angrefrist.

 

Kjøper kraft fra LOS

Eneas er ingen kraftleverandør, men kjøper all kraft fra andre. Kundene til Eneas i Norge er i øyeblikket samlet i ni porteføljer hos tre ulike selskap. Porteføljene er vanligvis på 50 TWh og kan ha noe ulike kraftpriser. Landbrukskunder er spredd i alle porteføljene. LOS (selskapet til Agder Energi)  forvalter fire av porteføljene og den aktuelle porteføljen der Stai var med. Faktisk har LOS mistet noen kunder til Eneas. LOS selger fortsatt strøm til de samme kundene, men nå gjennom Eneas.

  – Vi har ulike produkter og ikke alle er ment å slå spotpris. Vi taper også mot spot i de årene strømprisen faller fra et høyt til et lavere nivå. Men besparelsen de siste fire årene på produktene vi har hatt med Eneas, har i snitt vært 7-10 prosent bedre enn spot, sier Harald Steinsholt, markedsdirektør i LOS. Omregnet til øre per kilowatt blir det ca. 3-4 øre.

– Hvor mye vi sparer kan også være noe ulikt fra prisområde til prisområde. De siste fire årene har våre kontrakter gjort det aller best i Midt Norge, opplyser Steinsholt. Nå tar Eneas et gebyr før kunden får regningen.  For en kunde som har 100 000 kWh i forbruk tilsvarer gebyret 4 øre per kWh.

  

Gudbrandsdalen, Hallingdal og Gule priser

Det finnes rundt 100 ulike aktører på strømmarkedet i Norge. Markedet er dessuten delt inn i fem atskilte geografiske prisområder. For en kunde er strømmarkedet mildt sagt uoversiktelig, og aktørene har ofte et tosifret antall  produkter å tilby. Og kun et fåtall produkter sammenlignes på konkurransetilsynets sider og bare for privatkunder (se www.konkurransetilsynet.no).

 – Bransjen er råtten og vanskelig å forholde seg til for kundene, og små næringslivkunder er kanskje særlig utsatt, sier direktøren i et av de 100 selskapene til Svin. Men han vil være anonym.  Hvis vi ser på Konkurransetilsynets rangering av spotprisavtaler kommer Kvitfjell World Cup Spot i øyeblikket best ut. Produktet tilbys kun privatkunder av Gudbrandsdalen Energi (GE). GE har et påslag på kun 116 kr per år. Gudbrandsdalen Energi er et lokalt selskap og har en oversiktlig og informativ hjemmeside vi liker. Her er alle produktene beskrevet og alle ansatte står oppført på hjemmesida med telefonnummer. Dette viser få andre selskap på nettsiden.

– Kvitfjell World Cup Spot har blitt et populært produkt, men du må ha både efaktura og avtalegiro for å få laveste pris. Du må også si ja til reklame i posten. Ellers er det ingen ulemper, sier Thomas Mathisen, markedsleder i GE. Selskapet eies for øvrig av fire kommuner i Gudbrandsdalen. De er landsdekkende, men har flest kunder i Oslo og i Gudbrandsdalen.

Selskapet i en annen norsk dal heter Hallingkraft. De har også en grei nettside, men informerer etter vår menig ikke like godt. Det er for eksempel ingen oversikt over hvem som jobber der. Mange vil kanskje tro at dette er et selskap med lokal eierforankring. Slik er det ikke. Bak står selskapet Hafslund, stort børsnotert selskap der Oslo Kommune eier halvparten av aksjene. Hafslund eier også NorgesEnergi og de mindre Fredrikstad Energisalg pluss Røyken Kraft. Dette er landets klart største aktør på strømavtaler som opererer under flere hatter. Går du inn på www.norgesenergi.no styres du rett til tilbudet GUL-e STRØM, et tilsynelatende gunstig strømprodukt. Men egentlig finnes her ingenting som forteller hvor gunstig det er. Det finnes derimot svært gode anvisninger til å trykke på kjøpsknappen. Nå har NorgesEnergi både topp 10-garantien og topp 5 garantien (Agrol). Alle tre er imidlertid variable prisprodukter. Men litt gjemt på hjemmesiden står faktisk at de anbefaler en spotpris.