Publisert: 20.05.2010 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Størst på matopplysning

27. april var det duket for sammenslåing av Opplysningskontorene for kjøtt og egg og hvitt kjøtt. Det nye navnet er Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

 


Størst på matopplysning

27. april var det duket for sammenslåing av Opplysningskontorene for kjøtt og egg og hvitt kjøtt. Det nye navnet er Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

 

Det har vært en viss diskusjon før en kom fram til det nye navnet på opplysningskontoret. Informasjonssjefen for det nye kontoret konkluderte navnediskusjonen på denne måten; 

 – Det er ikke lenger noen tvil om hva som kom først av høna og egget!

Hensikten med sammenslåingen er å gi norske forbrukere mer helhetlig informasjon om alle døgnets måltider, samt å utnytte ressursene ved de to kontorene bedre. Det nye kontoret består nå av 18 medarbeidere som skal gi folket ideer og inspirasjon til å lage god mat av sunne og næringsrike norske råvarer.

 

Utvider MatPrat

Opplysningskontoret jobber på vegne av norske bønder og driver merkenøytral markedsføring av egg, kyling, kalkun, svin, storfe, lam og rein. Det skjer hovedsaklig gjennom kanalen matprat.no, som er det mest kjente og brukte nettstedet i landet for oppskrifter. Etter utvidelsen vil webstedet få rundt 4000 oppskrifter med bilder, som alle er utarbeidet og utprøvd av matrådgiverne ved kontoret.

 

Kunnskapsformidling

I tillegg til å inspirere forbrukerne med gode oppskrifter, driver også kontoret en utstrakt formidling av kunnskap om grunnleggende matlaging gjennom undervisningsopplegg i faget Mat og helse på flere trinn i grunnskolen, og ved at de holder kurs ved flere av landets universiteter og høyskoler.Kilde: Opplysningskontoret for egg og kjøtt – www.matprat.no.