Publisert: 04.02.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Sprenger alle kyllingrekorder

Nordmenn vil ha mer hvitt kjøtt enn produsentene klarer å levere. Hittil i år har salget av de mest populære kylling- og kalkunproduktene økt med nær 50 prosent.


Sprenger alle kyllingrekorder

Nordmenn vil ha mer hvitt kjøtt enn produsentene klarer å levere. Hittil i år har salget av de mest populære kylling- og kalkunproduktene økt med nær 50 prosent.

 

– I årets fire første måneder kjøpte nordmenn 45,6 prosent mer ferske kyllingprodukter enn i samme periode i fjor, sier direktør Arild Husefjeld i Prior.

Også forbruket av kalkunprodukter har eksplodert. Salget av pølser av kylling og kalkun har økt med 40 prosent hittil i år.

 

Passerte millionen

Uken før påske satte Prior ny rekord i kyllingproduksjon, med slakt av mer enn 1 million kyllinger på én enkelt uke.

– Vi selger alt vi har tilgjengelig av kylling og kalkun. Nå planlegger vi en opptrapping av produksjonen for å dekke etterspørselen, sier kommunikasjons- direktør Nina Sundqvist i Nortura, som er morselskapet til Prior.

Totalt har Prior økt salget med 22 prosent hittil i år. I hele fjor var veksten 15 prosent.

– Jakten på magre og sunne alternativer har tatt helt av. Folk tilegner seg nye spisevaner i et tempo vi aldri har sett før, sier Arild Husefjeld.

 

Sterk helsetrend

Trenden bekreftes av John Spilling, som er ansvarlig for den store Spisefakta- undersøkelsen til Synovate MMI.

– Vi befinner oss i en sterk helsetrend, med kraftig og økende oppmerksomhet om maten vi spiser. Dette gjør hvitt kjøtt til en klar forbruksvinner, sier Spilling.

Trenden ble først drevet fram av de yngre og urbane, særlig Oslo-folk mellom 20 og 40 år. Siden har mønsteret forplantet seg både oppover i aldersgruppene og utover i landet.

– Den kraftige veksten vi ser akkurat nå kan også skyldes at mange har kommet over en terskel. De har prøvd mange av de nye produktene og er såpass fornøyd at de kjøper dem igjen, sier Spilling.

Det totale forbruket av hvitt kjøtt ligger an til å nærme seg 15 kilo per forbruker i år.