Publisert: 17.06.2022 Oppdatert: 17.06.2022

Stikkord:

Slakter Brubakken 100 år

Hvert år lanseres det to nye pølser. I år er også hele maskin­parken ny. Selv kan Brødrene Brubakken A/S i feire 100 år.


Bildet: Benedicte Brubakken er fjerde gene­rasjons pølsemaker. Hun holder på tradisjonene, men våger også å tenke nytt. 

 

Tekst og foto: Marte Østmoe, Kragerø

 

– Hadde vi ikke sluppet neste generasjon til, da hadde vi ikke en gang eksistert i dag. 

Dette er Olav Brubakkens ord. Han og broren Steinar er tredje generasjon pølsemakere i Kragerø. Olav står i produksjon og Steinar i butikken. Det vil si, nå er det Steinars sønn Roger som står i butikken, og Olavs datter Benedicte som er med i produksjonen. Ut over dette har bedriften fire andre fast ansatte, pluss to ekstra i sesong.

–Jo, vi kunne nok vært flere, men så skal det jo også gå rundt, og dette er en bedrift der alle må kunne alt, forklarer Benedicte. 

Fikk sparken flere ganger
Benedicte er fjerde generasjon pølsemaker. Det vil si, å ta fagbrev er det aldri blitt tid til. 

33-årigens mål var å bli sykepleier, men da hun ble syk selv, fristet det ikke å bruke mer tid enn nødvendig inne på et sykehus. Dessuten hadde hun jo allerede ervervet seg lang erfaring innen kjøtt og pølser. 

Allerede i 12-års alderen hjalp både Benedicte og søsteren til. 

– Vi forstod tidlig betydningen av turnus og arbeidsmoral. Og hvis vi allerede på morgenen spurte om når vi kunne gå hjem, da fikk vi beskjed om å forlate før vi en gang hadde begynt. Vi fikk regelrett sparken!

Litt som Coca Cola
Jentene gikk ofte, men kom også raskt tilbake. Og mens søstera i dag jobber i mediebransjen, har Benedicte for lengst skrinlagt tankene om å bli noe annet enn sin far. På den annen side må Brødrene Brubakken stadig fornyes. 

– Vi har lenge tenkt på å endre logo, og et 100-årsjubileum var jo en god anledning, men ingen her var villige til å forandre så mye. Poenget er også å kjenne merkevaren igjen. Til slutt endte vi opp med å gjøre som Coca Cola, vi lager bare den opprinnelige logoen vår mer moderne. 

En ting er likevel det bedriften signaliserer ut, endringer skjer også stadig inne på produksjonen og i butikk. 

– I løpet av de to siste årene har vi byttet ut hele maskinparken vår, forteller Olav. Det er pølsestopper, hakke og røyke- og kokeskap. I tillegg kommer en helt ny skinpackingmaskin, en pakke- og emballasjemaskin der produktet blir lagt på et fat av tynn miljøvennlig papp og deretter vakuumpakket med en tynn film.
Benedicte ser fram til resultatet, men sukker:

– På grunn av korona er leveransen av nye deler og materiell dessverre forsinket.

 

I løpet av de siste to årene er Brubakkens maskinpark skiftet ut. En italiensk pakkemaskin skal gi mer miljøvennlig emballasje og et estetisk pent produkt. Nå venter Benedicte Brubakken på at de siste delene skal komme på plass.

 

 

Brubakkens matkasse
For å rettferdiggjøre både satsning og innkjøp, røper Benedicte en hyggelig nyhet: 

– 2020 var tidenes år, skjønner du! 

Men med en strømregning på 75.000 fordelt på to måneder i 2021, kan familiebedriften Brubakken likevel ikke klappe seg selv på skuldra og si at businessen går så det synger. Benedicte velger likevel å se på den positive utviklingen. 

– Koronakrisen tvang oss til å tenke nytt. De gode ideene og tilbudene vi kom på da, de har vi valgt å fortsette med. 

Et av tilbudene hun her snakker om, er direkte leveranser og kasser med kjøttprodukter av ulike sortiment. 

En slik kasse kan eksempelvis inneholde stykker som egner seg spesielt for grillen. 

Som Benedicte sier det: 

– Kunden kunne jo ikke komme til oss, da fikk vi komme til dem. 

Vi valgte å fylle opp planet med kjøttdeigkasser på fem kilo. Og via Facebook solgte vi 1100 kasser. 

 

Spekeskinkene er mange, men kundene like så. 2020 var et knallår for brødrene Brubakken.

 

Fjern og nær
Både isbilen, fiskebilen og diverse matvarekjeder har suksess med direkte leveranser, nå var det altså kjøttbransjens tur. I tillegg til ulike typer kasser leverer Brubakken også til 

Rekoringen i Sandvika og Drammen i Viken, Horten og Tønsberg i Vestfold og Kristiansand i Agder. 

Som om ikke dette var nok, tilbyr bedriften helgrillet gris, gjerne servert med egen kokk. 

Det hele blir spektakulært, og er ikke bare mat til et helt selskap, men for en hel attraksjon å regne. For ikke lenge siden fikk de spørsmål fra et brudepar som skulle gifte seg i Harstad:  

– Kan vi få pølser fra dere? 

Ja til service
Selv til et slikt spørsmål synes Benedicte Brubakken det er vanskelig å svare nei. 

– Vi vil jo gjerne være fleksible og imøtekomne. Vi ønsker at kundene skal få det de vil og når de vil. Noen ganger kan vi sende kjøtt med «overnattapakker», vi kan også stå for nattmaten under store fester. 

På det meste i sesongen produseres det per dag 900 kilo pølser, dette pluss alskens lekkerbiskener innen grill og pålegg. Om sommeren strekker køen seg fra dørklokka og langt ut i Kragerø sentrum. Pågangen er altså stor. Men rik, det tror Benedicte at familien Brubakken aldri blir. 

– Vi har ingen planer om å prise oss ut, vi skal ikke bli store, og har heller ingen mål om å bli rike.

 

Olav Brubakken har over 50 års erfaring som pølsemaker.