Publisert: 27.02.2012 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Salgsvekst for svin

Appetitten på svinekjøtt øker blant norske forbrukere. Stadig flere vil ha det ferdigstrimlet, for å kunne lage middag i en fei.


Salgsvekst for svin

Appetitten på svinekjøtt øker blant norske forbrukere. Stadig flere vil ha det ferdigstrimlet, for å kunne lage middag i en fei.

Etter en svak tilbakegang i 2008 og 2009, økte forbruket av svinekjøtt med to-tre prosent i 2010. Nå tyder ferske tall fra den største leverandøren på at veksten fortsetter. – Salget økte med nye 2,8 prosent i fjor, og denne trenden har fortsatt inn i 2012, sier Anita Mikalsen, kategoridirektør for kjøtt i Nortura. Bestselgerne er koteletter, ribbe, stek og filet. Men brattest er veksten for ferdigstrimlet kjøtt. – Etterspørselen økte med over 50 prosent i fjor. Så langt i år er salget opp nye 30 prosent, og ferdigstrimlet utgjør snart en sjettedel av nordmenns butikkomsetning av svinekjøtt.

Likner kylling

– Veksten har sammenheng med at norske forbrukere vil spise sunt og lettvint, mener seniorkonsulent John Spilling i Ipsos MMI, som står bak undersøkelsen Norske Spisefakta. – Renskåret svinekjøtt har en forbrukerprofil som likner kylling. Det inneholder lite fett, kan brukes i mange retter og er ikke spesielt dyrt. Dette er viktige valgkriterier for norske forbrukere, sier Spilling. Gjennomsnittlig har nordmenn svinekjøtt til middag nesten 50 ganger i året. – Sterkt vekst for ferdigstrimlet kjøtt spesielt stemmer godt med den lettvinthetstrenden som har preget kjøkkenvanene våre de senere årene. Vi ønsker å få middagen klar raskt og uten for mye jobb, samtidig som vi vil ha følelsen av faktisk å ha laget mat selv.

Må smake godt

Samtidig er det viktig for mange forbrukere at det å spise sunt og magert ikke går på bekostning av smaken, påpeker Anita Mikalsen i Nortura. – Derfor har vi nå lansert en rekke nyheter innen produktserien Edelgris, som er saftigere enn vanlig svinekjøtt fordi det er mer marmorert. Likevel inneholder det bare rundt tre prosent fett i gjennomsnitt. Edelgris er basert på en egen svinerase som er forsket frem i et samarbeid mellom Gilde og Norsvin. – Dette samarbeidet pågår fortsatt, og gir et godt grunnlag for produkttilpasninger i tråd med forbrukernes ønsker også i tiden fremover, sier Mikalsen.