Publisert: 08.04.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

På grisetur til Østen

Hver uke flys store jumbojetfly med fersk fisk fra Norge til Asia. I høst ble det også ryddet plass til ei spesialsnekret kasse med 19 norske avlsgriser bakerst i flyet.


På grisetur til Østen

Hver uke flys store jumbojetfly med fersk fisk fra Norge til Asia. I høst ble det også ryddet plass til ei spesialsnekret kasse med 19 norske avlsgriser bakerst i flyet.

 

Grisene kom vel fram, og lever i dag under en varmere himmel i Malaysia, et land som også tidligere var vist interesse for norske grisegener. Dette har seg slik;

– Etter mange år uten kontakter i Malaysia ble vi i 2002 kontaktet av K.L. Loh i Farmtech Enterprise. Dette er et firma som stort sett driver med salg av produkter for bruk ved inseminering, samt opplæring og konsulentvirksomhet. Mr. Loh hadde fått en del forespørsler om norske gener, og det hele startet med forsendelse av fersk og frossen sæd til hans kunder, forteller Elisabeth Ruud i Norsvin International AS.

Hun har i lengre tid også fått forespørsler om livdyr. Problemet har vært å finne fly som var villig til å ta dyrene med seg til Kuala Lumpur i Malaysia. De fleste flyselskap sier nei til livdyrtransport, og det er et begrenset antall transportfly som går dit fra Oslo.

– Vi lyktes til slutt å finne fram til Korean Air, som har ukentlig cargo-flyvning av fisk fra Oslo til Seoul og videre til Kuala Lumpur. Endelig kunne vi i august ønske en delegasjon på fire personer velkommen til Norge. Tre av dem var svineprodusenter, og etter det jeg forsto hadde alle fått norske gener fra tidligere seminforsendelser. Størrelsen på besetningene varierte fra 200 til 600 purker. Målet var å selektere 20 dyr, herav seks råner fra Bjørke. Resten, som var purker, ble valgt ut fra tre forskjellige besetninger på Østlandet. Under seleksjonen kom det klart fram at disse produsentene hadde sterke meninger om eksteriør, og i tillegg la de stor vekt på moregenskaper, sier Elisabeth Ruud.

Etter en tid i karantene med diverse prøvetaking, var det klart for ombordstigning tirsdag 20. september. I ei spesialsnekret kasse med innebygde drikkeautomater og sagflis på golvet ble de løftet inn og rullet bakerst i lasterommet, bak fisken. Ved et krisetilfelle var derfor flykapteinen og hans mannskap godt utrustet, siden flyet inneholdt både forrett og hovedrett!

Det ble imidlertid ikke behov for å gå løs på noe av innholdet i lasterommet. Overfarten til Seoul i Sør-Korea gikk direkte, og tok åtte-ni timer. Under overfarten lå grisene stille og rolig på gulvet. Ingen lyder eller ukvemsord fra de firbente. Temperaturen var kontrollert og stabil.

I Seoul var det blygrå himmel og øsende regnvær da flyet landet. Men cargoselskapet fikk dyrekassa kjørt inn under tak, og her måtte grisene vente i 18 timer før siste reis sørover til Kuala Lumpur i Malaysia. I mellomtida fikk grisene både vann og medbragte FK-pellets som de var vant til fra karantenestasjonen i Stange.

Siste etappe tok også en del timer, men fra Malaysia kunne kjøperne rapportere at alle dyra kom vel fram. De står nå ute i besetningene, hvor de skal brukes til å oppgradere eksisterende genmateriell. For få dager siden fikk Norsvin International forespørsel om en mulig ny forsendelse, noe som tyder på at kundene er fornøyde. Selv om dette ikke er et primært satsingsområde for Norsvins eksportaktivitet, bidrar gjerne eksportselskapet til å imøtekomme forespørsler i den grad det er praktisk mulig og økonomisk interessant.