Publisert: 26.02.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Optimistisk USA-sjef

– Det er optimisme hos oss nå. Vi vil bli vinnere i markedet, og vi tror vi kan bli det, sier Mike Terrill i Norsvin USA LLC (NUSA).


Optimistisk USA-sjef

– Det er optimisme hos oss nå. Vi vil bli vinnere i markedet, og vi tror vi kan bli det, sier Mike Terrill i Norsvin USA LLC (NUSA).

Det er nå drøyt fem måneder siden amerikaneren satte seg i direktørstolen i Norsvins amerikanske datterselskap. – Vårt sterkeste kort er fortsatt landsvinmorlinjen, men vi jobber også fram en stadig bedre duroc på farsiden. Et av Norsvins sterkeste kort vis a vis konkurrentene våre er det forsknings og utviklingsarbeidet morselskapet gjør. Det blir lagt merke til av de tunge aktørene, sier Terrill.

Nye grep

Han har tatt mange grep i NUSA siden han tok over det daglige ansvaret i fjor høst. Organisasjonen strømlinjeformes nå i samsvar med den nye femårsstrategiplanen som Norsvin har utarbeidet i samarbeid med konsulentselskapet Arkwright. Selskapets administrasjon er også flyttet fra Rochester til Burnsville, rett utenfor Minneapolis og mye nærmere flyplassen.

Lettere marked

– Svinemarkedet er bedre nå, og fôrkostnadene er stabilisert. Vi merker på salget vårt at optimismen er i ferd med å vende tilbake. Noen har også utnyttet det dårlige markedet til å sanere og skaffe seg bedre helsestatus i besetningene. Vi har møtt veldig stor interesse på flere store utstillinger hvor vi har deltatt. Vi kommer til å satse enda sterkere på å vinne innpass i det vi kaller powerhouse-segmentet (over 25 000 purker) og midsize-segmentet (over 5 000 purker). Vi har allerede mange gode samarbeidsrelasjoner, og er inne i sju av 25 powerhouses. Men det kjøres utprøving i flere av de andre. Det tar naturligvis tid for så store selskaper å ta viktige genetiske beslutninger, men jeg tror vi vil se flere kunder i løpet av kort tid. Vi bør kunne sikte mot å ta en betydelig del av morlinja hos flere av de store kundene, sier Terrill. Den nye strategien betyr også at en satser mindre enn før på livdyrproduksjon og salg i stor skala. Risikoen ved dette har vist seg å være stor, ikke minst helsemessig. NUSA skal levere genetisk framgang for kundene sine ved salg av råner og sæd, men også formålstjenlig salg av hundyr.