Publisert: 01.01.2017 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Også dansk økosatsing stagnerer

Også i Danmark, som tidlig var langt framme med øko-varer i markedet, går det trått. Forbrukerne svikter øko-produktene. Økologi er rett og slett ikke så populært som det var.


Også dansk økosatsing stagnerer

Også i Danmark, som tidlig var langt framme med øko-varer i markedet, går det trått. Forbrukerne svikter øko-produktene. Økologi er rett og slett ikke så populært som det var.

 

”Mens medier og detaljhandel på 90- tallet slåss om å tale varmt for det sprøytefrie landbruk, handler avisenes historier i dag om dioxin i øko-egg, og detaljhandelen er også på dette området utelukkende opptatt av å presse prisene i bunn”, skriver det danske bondebladet Lansbrugsavisen.

Forbruket har stagnert, og drømmene om økologisk eksport hører fortiden til. En stor del av de økologiske bøndene teller på knappene og overveier å forlate driftsformen, skriver avisen.

Det som har skjedd i danske Coop (Brugsen) er kanskje talende; i samvirkekjedens butikker var salget av økoprodukter så svakt at det holdt på å falle helt ut. Men før jul i fjor besluttet Coop å senke prisene på økologisk kjøtt med 10 prosent. Det siste halvåret har salget skutt i været og vokst med vel 50 prosent.