Publisert: 16.04.2021 Oppdatert: 16.04.2021

Stikkord:

Netthandel av fjøsrekvisita øker

Netthandel med fjøsutstyr og rekvisita har økt siste år. Samtidig har det vært utfordringer med leveranser. FK Rogaland og Agder satser, og vil ta en bit av netthandelmarkedet under navnet BondeKompaniet. 


 

– Vi har hatt en vekst på ca. 10 prosent, forteller Kjartan Myrhol, daglig leder i Nessemaskin i Nessane ved Sognefjorden. De omsetter for ca. 27 millioner, og er størst på netthandel av fjøsutstyr i Norge.

– Økningen er nok delvis en effekt av Korona, men vi tror også det er en generell trend at flere kjøper utstyr til fjøs og gård på nettet, sier Myrhol og er spent på hvordan 2021 blir. Danskeide P-Lindberg med avdeling i Mandal har derimot hatt omtrent samme salg i 2020 som i 2019 (23 millioner kr). 

– Vi har hatt økning i etterspørsel, men har samtidig hatt utfordringer med leveranser fra Kina og Asia. På enkelte varer stoppet det helt opp, forteller salgsjef Jan Ricard Dahl i P-Lindberg. Det skyldes dels stopp i produksjonen, men også at Kina har manglet skipskontainere. De har hopet seg opp i Europa og USA da kineserne har redusert sin egen import.

– Støvmasker og munnbind er eksempler på produkter som har tatt helt av i 2020, og vi har ikke klart å levere. Men nå har vi varer på lager igjen, sier Dahl. Han har tro på en omsetningsvekst i 2021. Også nettfirmaet Gjeteren (stor på gjerdeprodukter, men har også noe til gris) har økt sin omsetning.

– Vi har også økt omsetningen med 30 prosent til ca. 12 millioner i 2020, forteller Dag Ivar Lebesby, daglig leder i Gjeteren. 

 

Merkespray og merkestifter er et ­typisk produkt du kan kjøpe i nettbutikk. ­Prisen på en merkestift varierer fra 13 kroner til det doble.

 

Satser på nett
Nå i mars endrer alle Felleskjøpet Agders butikker navn til BondeKompaniet.

– Og nettsatsing ble introdusert ­9. mars gjennom navnet BondeKompaniet, opplyser Kjetil Enoksen ansvarlig for nettsatsing i Felleskjøpet Agder og Rogaland. Denne satsingen er rettet mot privatkunder. Men om et par måneder har de også nettbutikk innrettet mot bønder i hele Norge. Og du kan få tilsendt faktura sammen med varene. Navnet BondeKompaniet har de tatt for å skille seg fra Felleskjøpet Agri.

– I løpet av et par år tror vi på en omsetning på minst 15 millioner bare på netthandel. Da er netthandel på kraftfôr og tonnvarer holdt utenom, opplyser Enoksen. 

Også Felleskjøpet Agri satser mer på netthandel. 

– Vi har omtrent doblet nettomsetningen vår på et år, og har kjøpt firmaet Dyrekassen (nettbutikk for kjæledyr). Vi jobber stadig med å utvikle og øke vår netthandel, sier Atle Egenes, nett­ansvarlig i FK Agri.

Priser 10 utvalgte produkt
Svin har sammenlignet priser på 10 utvalgte produkter på nettet. Nå er ikke dette nødvendigvis sammenlignbare produkter av samme kvalitet, men den viser at prisen på fjøsrekvisita kan variere mye. I vår undersøkelse var Lindberg og Nessemaskin rimeligst på henholdsvis fire og tre produkter hver. Generelt hos Lindberg er imidlertid at du må kjøpe et større antall av produktet for å få lavest pris. Felleskjøpet Agri var rimeligst på to produkt, og BondeKompaniet på et produkt. Men hos BondeKompaniet fant vi ikke igjen alle produktene etter overgangen 9. mars, og noen produkter hadde økt i pris. Frakt er dessuten forskjellig ­mellom de ulike leverandørene.

I Felleskjøpet Agri og BondeKompaniet leveres det fraktfritt hvis du handler over 1500 kr. I Nessemaskin er grensen 2000 kroner, og hos Lindberg 4000 kroner. Bole sender ikke fraktfritt.