Stikkord:
Bildet: I ett år har Kjetil Olsen sittet i stillingen som daglig leder ved Bjerke AS, men påleggs- og kjøttprodusenten fra Helgeroa har ingen primadonnanykker, og forsikrer at Bjerke AS er en familiebedrift med flat organisasjon.
Tekst og foto: Marte Østmoe, Helgeroa
Selv etter et år i sjefsstolen, har daglig leder av Bjerke AS, Kjetil Olsen, problemer med å bruke tittelen «sjef» når han snakker om seg selv. På Bjerke har han vært ansatt i noe han mener må være 10 – 12 år, og i årene før han ble daglig deler, var han kjedesjef. Heller ikke den gang hadde han messingskilt på døra.
– Ingen her er opptatt av titler, sier han oppriktig.
– Vi er en flat organisasjon, og trenger de noen ekstra hender i produksjonen, da finner du meg der.
Vil du smake?
Tross pandemi, nedgangs- og krisetider har Kjetil Olsen ingen røde tall å melde.
– Vi innordnet oss i team og kom og gikk på jobb til ulike tider. Hygiene er vi opptatt av hele tiden, men i løpet av disse to årene har vi fått enda strengere rutiner.
Et savn for Bjerke har det likevel vært å ikke kunne rigge til stand i butikk og la kundene smake.
– For oss er demonstrasjon og prøvesmaking i butikk minst like viktig som TV-reklame, og det er viktig å være synlig, sier Kjetil Olsen. Med tanke på annen markedsføring prøver bedriften ifølge Olsen å være til stede over, men:
– Vel så viktig er det likevel å føre en sunn økonomi og utvikle oss selv. I år har vi eksempelvis investert i ny pakkemaskin.
Topper med topping
Nye praktiske fornyinger og industriell satsning er én ting, men viktig er det også å følge med på mattrendene, være innovativ og litt vågal.
– Dag Bjerke har nese for slikt og kommer ofte med levedyktige ideer, innrømmer Kjetil. Hvilke metoder som ligger bak Dags nyvinninger, det er det bare han selv som vet.
Ett år var det aioli som var det helt store. Idéen skal han ha fått etter å ha spist fiskesuppe med brød i Stavern. Til retten ble det servert den deiligste aioli. Noe slikt ville han også lage!
Hva andre produkter angår, ligger det gode, gamle oppskrifter bak. Først ut var krabbesalaten, deretter potetsalaten. Nå lager Bjerke også den eminente sennepssausen der oppskriften er kjøpt av Schrøder.
– For tiden er det likevel pizza- og kebabdressingen det går mest av. Hemmeligheten bak denne fikk Bjerke av en mann fra Iran.
Påske og spekemat
– Spekematsesong er det hele året, mener Kjetil Olsen. Likevel viser tallene at det er mot påsketider at salget går mest opp. Med på hyttetur og sammen med rømmegrøten skal det gjerne serveres helgeroasalami laget av svinekjøtt og spekk av storfekjøtt, rødvinssalami av svinekjøtt og spekk av storfekjøtt, krydderslami av svinekjøtt, storfekjøtt og spekk og westfahlerskinke, laget av benfri skinke av svin.
I tillegg anbefaler Kjetil Olsen grillet svinekam som pålegg. Ut fra den samme grillovnen kommer også Bjerkes kjøttpudding der kjøttprosenten ligger på hele 80.
Nytt av fjoråret er også biffsalami. Kjetil Olsen smiler litt lurt.
– I grunn har vi høytid hele året her, og ingenting er likevel som ei skive med helgeroasalami under et salatblad, litt majones og agurk. Men jeg kan også like vegetarpålegget vårt!
Som far så sønn
Kjetil Olsen er ingen fanatiker, og liker både kjøtt og vegetar. At en kjøttpåleggprodusent som dem, kunne gi seg hen og satse på vegetarpålegg, er også Dag Bjerkes fortjeneste. Det handler om timing, tilpasning og en god dose mot. Antagelig er det heller ingen ulempe at han har vært med siden bedriftens spede begynnelse.
Det var faren hans, Jens Rolf Bjerke. som i 1975 startet med salg av hel pekepølse. Han hadde agentur for Tore Kihle og Helgeroa Spekevarer AS. Faren konsentrerte seg om salg av hel spekemat på Sørlandet, han hadde også egen kjølebil, og unge Dag ønsket seg det samme.
Fjell og fjord, by og bygd
I dag finner vi Bjerke AS i samtlige dagligvarekjeder i Norge, og de har siden 1990 vært eneforhandler av Helgeroa Spekevarer. Produsenten er plassert i bygget rett over parkeringsplassen, og varene kan dermed gjerne gå under begrepet «kortreist».
Alt av kjøtt får Bjerke AS fra Fatland, og de kan dermed garantere norsk vare.
–Det riktig å støtte norsk landbruk, slår Kjetil Olsen fast. Etter ett år som daglig leder av Bjerke AS, er han stolt av både staben, produktene og det at produksjonen skjer i distrikts-Norge.
– Med NYT NORSK på emballasjen og med stedsnavnet Helgeroa under vår logo Bjerke AS, da vet vi at bedriften vår er en verdig ambassadør for både stedet og landet vårt.