Publisert: 19.06.2020 Oppdatert: 17.06.2020

Stikkord:

Kjøttindustrien og koronakrisen:

Lyset gikk for mange foredlingsbedrifter

– Det var som om lysbryteren ble skrudd av i mars. I årets tre første måneder bygger vi opp varelageret til sommersalget som er viktig for oss, og ­plutselig stoppet alt opp. Varelagrene bulte, sier Guro Espeland.


Hun er fjerde generasjons daglige leder i familiebedriften Jæder Ådne Espeland AS. Bedriften holder til tett ved E 39 sør for Ålgård, i moderne og nye produksjonslokaler. Jæder, som ble startet under Espeland-familiens navn allerede i 1896, har gjennom disse fire generasjonene lagt sten på sten. For få år siden vokste bedriften ut av Ålgård sentrum.I dag er dette en stor, velansett og moderne kjøttbedrift med leveranser til hoteller, nisjerestauranter og restaurantkjeder, samt cateringvirksomheter (det såkalte Horeca-markedet som markedsfolk i kjøttindustrien kaller det). På kundelista står blant andre Burger King. ­Burgerne til Jæder Ådne Espeland har vært etterspurt og er vel kjent gjennom mange år.

I fjor hadde Jæder en omsetning på om lag 650 millioner kroner, og godt over hundre ansatte.

 

– Jeg er spent på sommeren. Håper flere vil gå ut og bruke restaurantene, sier Guro Espeland i Jæder Ådne Espeland AS. Hun er fjerde ­generasjon Espeland i selskapet, og tok over som daglig leder i 2018.

 

Lyset gikk
– Hvordan opplevde du det som skjedde medio mars, Guro Espeland?

– Det føltes som om lysbryteren ble slått av. Vi måtte lage permitteringsvarsler, og sende mange av våre ansatte ut i permisjon. Vi måtte redusere varelageret. Noen fikk en god ide, og startet hamburgerutsalg direkte til forbrukerne. Det tok helt av. Vi solgte 10 tonn med hamburgere på fem timer. Trafikken sto. Politiet trodde det hadde skjedd en ulykke, og dukket opp, men det var altså bare bilkø. Det hele ble jo et ganske artig stunt, og vi fikk solgt mye varer. Stuntet ga oss mye god PR, og folk flest hadde jo tid til å stå i kø for å kjøpe hamburgere, sier Guro med et smil.

 

STORE: Familiebedriften er stor på burgere. Her et glimt fra produksjonslinja. Markeds- og bærekraftansvarlig Gry Surdal Espeland til venstre og daglig leder Guro Espeland til høyre. [Foto: Brand Studio]

Ble bråstopp
Mens kjøttbedrifter som leverer til dagligvaremarkedet har opplevd rene salgsbonanzaen, så ble det full stopp i Horeca-markedet. Og dette er hovedmarkedet for Jæder Ådne Espeland. Bedriften har ikke slakteri, og kjøper kjøttråvarene sine fra leverandører som eksempelvis Fatland og Nortura.

– Men om vi har lite direkte kontakt med kjøttprodusentene, så betyr ikke det at vi ikke opplever bøndene og råvareprodusentene som viktige. Vi er helt avhengige av å ha gode norske råvarer for å levere gode produkter til våre kunder. Vi eier for eksempel 50 prosent av Håkylling sammen med Nortura. Men vi driver jo først og fremst en foredlingsbedrift. Og framover må vi fornye oss. Vi har prøvd oss litt på vegetarprodukter, og skal fortsatt se på nye produkter innenfor den kategorien. Hvis det blir et større marked for dette, så mener jeg at produktene som selges i Norge skal være ­produsert her i Norge, sier Espeland.

Håper frykten avtar
Jæder har mange små spesialrestauranter som kunder, men også mange kjeder av typen Pizzabakeren og Burger King. Mange av kundene har gode eiere i ryggen, men i disse koronatider er det tøft for alle. Og dette er profesjonelle bedrifter som stiller klare og tydelige krav til kvalitet og kontroll. Disse to elementene er derfor grunnleggende også i Jæders produksjonslinjer. Internasjonale kjeder krever ­kvalitet, rutiner og kontroll. Konserter og festivaler er andre arenaer som har vært viktige for Jæder, og her vil nok sommeren 2020 preges av avlysninger og lavere fart. 

– Når du og jeg snakker sammen er det 6. mai. Hvordan synes du det har gått siden lock-down startet 12. mars?

– Vi har etterhvert fått redusert vare­lagrene ganske bra. Nå bestiller restaurantene mer varer, som vi leverer via grossist. Men det alle lurer på er jo hvor lenge begrensningene vil vare. Når tør folk å gå ut igjen for å spise på restaurantene? Jeg har en følelse av at folk etter hvert blir mindre redde for å gå ut. I hvert fall håper jeg det, sier Guro.

Måtte permittere 97
I mars måtte hun med tungt hjerte ­permittere så mange som 97 ansatte. Nå håper alle at situasjonen gradvis normaliserer seg, og at produksjonen tar seg opp igjen.

– Vi har hatt en enormt bratt læringskurve, og det har vært veldig tøft. Jeg vil jo gjerne at bedriften skal være en trygg arbeidsgiver, slik den har vært i generasjoner. Det var veldig tungt og spesielt å sette i verk permitteringene. Men jeg opplever at ansatte stiller opp for bedriften. De viser forståelse, samhold, innsatsvilje, og hjelper til der de kan, sier hun. 

Eierskap til Jæren
– Dette navnet Jæder. Hva betyr egentlig det?

– Jæder er det norrøne navnet for Jæren. Gjennom navnet viser vi at vi tar eierskap til Jæren, og har drevet en familiebedrift her lenge, sier Guro Espeland. Søskenbarnet hennes er for eksempel fabrikksjef. Ådne Espeland var bestefaren hennes, og farens navn er Noralf. 

Sterk vekst
Merkevarenavnet Jæder ble tatt i bruk i 2014.

Siden den gang har bedriften vokst kraftig, og den vokser fortsatt. Det var bygningsarbeidere i sving på anlegget da Svin besøkte Jæder. De var i ferd med å bygge nytt kjølelager, fryselager og krydderlager.

Bare i løpet av de fem-seks siste årene har Jæders volumvekst vært hele 70 prosent, og bedriften har tatt markedsandeler. Bedriften har godt samarbeid med kunder om innovasjon. I tillegg har Jæder sju fagfolk som promoterer Jæders produkter over hele landet. Satsingen på ny logo og nytt merke­varenavn har åpenbart ikke vært noen skivebom.

Jæder Ådne Espeland AS lager foredlingsprodukter av svin, storfe og kylling. Det er en påleggslinje i fabrikken, en hamburgerlinje og en marineringslinje.

Bærekraft er viktig i bedriftens strategi. På taket til fabrikken er det solcellepaneler. Jæders mål er nemlig å bli best på bærekraft. Hvis bedriften står likt med en annen konkurrent på pris og kvalitet, kan kanskje dette gjøre en forskjell.