Publisert: 11.02.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Kortreist mat helt til Berlin

Også lokalprodusert norsk nisjemat, såkalt kortreist mat, må reise en stubb hvis den skal bli lagt merke til utenfor landets grenser. Grüne Woche er ikke bare et naturlig stoppested, men også en stor aha-opplevelse.


Kortreist mat helt til Berlin

Også lokalprodusert norsk nisjemat, såkalt kortreist mat, må reise en stubb hvis den skal bli lagt merke til utenfor landets grenser. Grüne Woche er ikke bare et naturlig stoppested, men også en stor aha-opplevelse.

 

De fleste som besøker messa for første gang, det være seg utstillere eller publikummere, får seg en stor aha-opplevelse. For dette er stort. Her kommer du ikke gjennom alle utstillerne i løpet av en dag hvis du har ambisjoner om å få med seg hva de har å tilby. Men Grüne Woche er ikke bare en kjempestor salgs- og utstillingsmesse av mat- og landbruksprodukter. Den er også en gigantisk møteplass hvor mange nettverk spinnes. Et eksempel;

Da ordføreren i Vestre Slidre, Eivind Brenna, skulle holde en hilsningstale under en middag, inviterte han like godt alle de tyske ordførerne til Valdres i august. Han mente at kommunene i Bayern og Valdres har mange av de samme utfordringene når det gjelder å holde bygdene levende. Hvor mange som kommer gjenstår å se. Men at mange av de norske utstillerne og besøkende greide å vise seg fram og knytte viktige kontakter er helt sikkert. Det er også et av målene for Landbruks- og matdepartementet, som i alle år har stilt seg tungt bak den norske satsingen. Målet er å øke turiststrømmen til Norge gjennom opplevelse av norsk natur, kulturlandskap, mat- og reiselivsprodukter. Det var hele 25 norske tilbydere av mat og reiselivsprodukter som fikk æren av å vise seg fram i år. Tind Spekevarer benyttet for eksempel anledningen til å lansere en serie på seks nye produkter som nå er på vei inn i norsk dagligvarehandel. Dette selskapet ble etablert av de ansatte da Spis-konsernet valgte å legge ned produksjonen sin mot slutten av 2005.

Mange vurderer denne årlige messa i slutten av januar som verdens største forbrukermesse for mat og landbruk. Om lag en halv million mennesker og 4000 journalister besøker utstillingen, som har 1700 utstillere fra 70 land. I denne vrimmelen er det veldig lett å drukne. Men gjennom flere år nå har den norske standen utviklet seg og blitt bemerkelsesverdig. Dens design, organisering og produkter lyser av kvalitet og ekthet.