Publisert: 22.08.2012 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Klarer ikke å fylle tomrommet

Det er for lite storfe- og kyllingkjøtt i markedet. Til tross for dette har salget av svinekjøtt bare vært 98 prosent av hva det var til samme tid i fjor.


Klarer ikke å fylle tomrommet

Det er for lite storfe- og kyllingkjøtt i markedet. Til tross for dette har salget av svinekjøtt bare vært 98 prosent av hva det var til samme tid i fjor.

– Det skjer noe i markedet, og dette er vi i gang med å analysere nærmere. Men det skal kjøres aktive kampanjer for å løfte salget av svinekjøtt i høst. Målet er å unngå videre lageroppbygging, sier direktør Hans Thorn Wittusen i Nortura Totalmarked kjøtt og egg.

Ved utgangen av august ble det registrert et overskudd av svinekjøtt på 4300 tonn. Salget av svinekjøtt så langt i år er 98 prosent av hva det var til samme tid i fjor, mens tilførslene har vært like store. Til sammenlikning var salgsindeksen for kylling 107 prosent av samme tid i fjor, så her er det sug i markedet og underskudd. Det samme er tilfellet på storfesiden. Men svinekjøttet klarer altså ikke å utvide plassen sin i et marked hvor det bør være rom og muligheter.

Og bøndene blør for dette. Vi snakker om tresifrete millionbeløp. Akkumulert prisavvik i forhold til målprisen i jordbruksavtaleperioden lå kr 1,35 per kilo under ved utgangen av uke 33. Økt trekk til omsetingsavgift drar i samme retning.

Men det finnes ingen enkle og raske veier ut av uføret. Kanskje klarer markedsregulator å unngå ribbeimport i år, men utfordringen er å endre holdningen til svinekjøttet både i forbrukernes bevissthet og i kjedenes markedsføring av svinekjøtt. Det er også nødvendig å øke trykket for å utvikle nye og attraktive produkter og pakninger i kjølediskene ved siden av storfekjøttet og de gule skålene.

– Det er tungt å øke forbruket vesentlig mer enn det befolkningsøkningen skulle tilsi, men vi vil naturligvis prøve. Undersøkelser fra mange markeder i mange land og kulturer viser at holdninger og forbrukstrender har en tendens til å holde seg forholdsvis stabile over lang tid, sier Thorn Wittusen.

MEGA: Slik ser kjøttdisken på Mega Gjerdrum ut. Butikkene med stort utvalg av blant annet ferske kjøttvarer sliter imidlertid i konkurransen med butikker som Rema og Kiwi, som har mindre utvalg av ferske kjøttvarer.