Stikkord:
Svin nr. 9 – 2022
Men når det er redaktørskifte, er det naturlig at den nye redaktøren gjør seg opp noen tanker om veien videre.
Etter å ha tilbrakt to herlige og spennende dager på Gris i ´22 på Gardermoen er det først og fremst en ting som slår meg: Det var mange ungdommer der. Elever, studenter og unge bønder. Unge kvinner og menn som enten har tatt over etter foreldrene eller som i nær framtid kommer til å gjøre det.
Under frokosten dag to satt jeg i god høreavstand til en far og sønn fra Innlandet. Faren i begynnelsen av 60-åra. Sønnen hadde kanskje fylt 25. De hadde god dialog, humøret var på topp og de diskuterte hvilke foredrag de skulle gå på. Det var åpenbart at de koste seg sammen på kongress. Det var trivelig å observere. Far hadde planer for sønnen. I sønnen formet det seg kanskje nye tanker om drifta som han om litt
skal overta.
Erfarne kongressdeltakere har observert det samme som meg og forteller at det i år var langt flere yngre deltakere enn før. Og disse er framtida. Som redaktør har jeg tenkt å lage et medium som bedre er tilpasset dagens medievaner – og som appellerer både til yngre og mer erfarne abonnenter.
Det er lett og litt skummelt å love eller røpe for mye om framtida. Det kan skape forventninger som vi i denne lille redaksjonen ikke klarer å møte. Men som leseren kanskje allerede har gjettet, vil det være naturlig at fagbladet Svin blir mer digitalt. Det kan vi love.
Jeg har også tanker om at publikasjonen skal bli mer aktuell og nyhetsorientert. Stoff bør ut fortløpende og i jevn takt på nett slik at vi redaksjonelt – i ett visst omfang – skal kunne klare å konkurrere med andre landbruksorienterte publikasjoner.
Det vi dermed kan røpe er at vi i løpet av det kommende året skal utvikle en ny nettløsning for Svin. Vi skal også være til stede i utvalgte sosiale mediekanaler og bruke disse kanalene aktivt.
I utviklingsprosessen som starter på nyåret blir det viktig å analysere både yngre og eldre abonnenters digitale trender og bruksmønster, skaffe til veie tips til utvikling av nye nettsider og gjøre en grundig jobb omkring hvordan vi kan bruke sosiale medier og nett for å nå redaksjonelle og kommersielle mål.
I ordene «tips og «analyse» ligger det blant annet at vi ønsker å spørre dere lesere til råds. Over nyttår vil dere derfor få tilsendt en leserundersøkelse via e-post som vi håper mange vil svare på. Resultatet av leserundersøkelsen blir det viktigste grunnlaget vi tar med oss i videre utvikling av Svin.
I tillegg må vi forholde oss til viktige tall fra SSB. Andelen som leste papiraviser en gjennomsnittsdag (9 – 79 år) i år 2000 var 77 prosent. I dag er den under 20 prosent. Andelen som leste nyheter på nett var i år 2000 27 prosent. I dag er den 93 prosent. Snapchat og Instagram er mest populært som nyhetsplattform for de mellom 16 og 19 år. Blant voksne over 25 år er det Facebook som brukes mest.
Avslutningsvis føler jeg behov for å roe ned de som nå måtte tenke at det blir slutt på papirutgaven av Svin. Det blir det altså ikke. Papir blir det, selv om det kanskje ikke blir riktig så mange som ni nummer i året. Alt i alt er det summen av abonnenter og deres behov, annonseinntekter og mulighetene digital utvikling gir oss redaksjonelt og kommersielt som bestemmer.
Da gjenstår det bare å ønske alle våre lesere en riktig god jul !