Publisert: 11.06.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Hvor mye brukes på PR for svinekjøtt?


Hvor mye brukes på PR for svinekjøtt?

 

Spørsmålet opptar mange norske svineprodusenter, og det er ikke enkelt å gi noe tydelig svar. Mye av markedsføringsmidlene brukes til direkte markedsføring av merkevarer fra leverandører som Gilde, Spis, Finsbråthen osv.

Men bruken av fellesskapsmidlene finnes det oversikt over i Omsetningsrådets årsmelding for 2003. Her går det fram at Opplysningskontoret for kjøtt, som i sin helhet finansieres av midler fra omsetningsavgiften, brukte 53,8 millioner kroner i forbrukerrettet, merkenøytral opplysnings- og informasjonsvirksomhet. Det ble kjørt hovedkampanjer for Matprat, strategiarbeid og filmproduksjoner, grilling, svinekjøtt, storfekjøtt, lammekjøtt, kalvekjøtt, pålegg og julemat. Av disse midlene fikk svinekjøttet 4,5 millioner kroner. Det ble brukt 3,1 millioner på storfe, mens vel 5 millioner gikk til lam. Grilling fikk 3 millioner kroner.