Publisert: 11.01.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Gult lys for grisen


Gult lys for grisen

 

Det er veldig mye å glede seg over på kjøttfronten om dagen. Salget går så bra at produksjonen ikke henger med. Debatten dreier seg derfor om hvordan produksjonen kan økes, ikke bremses. Prisløft og investeringsvirkemidler må til for å sikre rekruttering og fornyelse.

Men i Norge må vi forholde oss til at vi ikke kan løfte prisene så det monner i dagens gule WTO-boks. Derfor diskuteres det nå om vi skal gjøre som med fjørfekjøttet, og løfte en eller flere produksjoner til ut av jordbruksavtalens målprissystem. Det kan skape rom for prisløft i andre. Hittil har vi ikke hørt noen som på ramme alvor snakker om å løfte mjølk- eller storfekjøttproduksjonen ut av målprissystemet. Det synes å ligge i lufta at det nå er grisen som står lagelig til for hogg.

Her er det all mulig grunn til å tenke seg grundig om. Målpriser lar seg sikkert erstatte av referansepriser eller noe annet. Men det vi kan miste ved å løfte 125 000 tonn svinekjøtt ut av jordbruksavtalens målprissystem, halve Norges kjøttproduksjon, er dagens markedsregulering som åpner blant annet for reguleringslagring og eksport. For svinekjøttets del snakker vi om eksportmuligheter på 3800 tonn. Grovfôrbaserte kjøttproduksjoner har lavere eksportvolumer, og ikke minst betydelig større støttemuligheter utenfor gul boks enn hva tilfellet er for gris, i hvert fall slik støttesystemet praktiseres i dag.

Gale trekk nå kan bli skjebnesvangre. Det må gjøres en svært grundig analysejobb før det trekkes raske konklusjoner, og her må svineprodusentene på banen. Grisen er uten sammenlikning landets største og viktigste kjøttprodusent, og den har utrolig evne til å multipliseres raskt. Selv om himmelen er lyseblå i dag, så vet vi at markedet før eller senere preges av ubalanse igjen. Uten regulerings- styringsmuligheter kan det bli forferdelig smertefullt, ikke minst for nettopp svineprodusentene. De er på en helt annen måte enn grovfôrbaserte kjøttprodusenter avhengige av markedspriser. Derfor trenger vi fortsatt ordninger som også kan bremse, sjøl om de fleste i dag tenker mest på å gi gass. Et godt kjøretøy må ha begge deler.