Publisert: 27.05.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Griseører for millioner

For få år siden var det et problem å bli kvitt det. I dag er griseører, grisehaler, oksepeniser og annet slakteriavfall blitt millionindustri.


Griseører for millioner

For få år siden var det et problem å bli kvitt det. I dag er griseører, grisehaler, oksepeniser og annet slakteriavfall blitt millionindustri.

 

Zoo produkter i Simrishamnn AB

Eier: Bosse ElofssonAnsatte: 11 inkl. 2 selgereOmsetning: Ca. 12 millioner SEKSelger til: Faghandel og dagligvarehandelen.

 

For våre kjæledyr er bare det beste godt nok, og vi skjemmer dem bort med stadig flere og dyrere godsaker. Og markedet er i kraftig vekst i hele Skandinavia.

I Skåne har en liten familiebedrift i løpet av få år blitt Sveriges største produsent av tørkede griseører og annet snacks til hund og katt. Mer enn 10 millioner griseører blir hvert år foredlet hos Zoo Produkter i Simrishamn, helt syd i Skåne.

 

SVERIGES STØRSTE

– Ikke dårlig for en liten familiebedrift, smiler Bosse Elofsson. Sammen med sine to sønner Morgan og Mikael, har han bygget opp Zoo Produkter til å bli Sveriges største produsent av snadder for både Mons og Fido. Mer enn 80 prosent av alle tilgjengelige råvarer i Sverige blir bearbeidet i bedriften. Flere dager i uka leverer trailere vel 40 tonn ferske griseører, oksepeniser, grisehaler, oksestruper og annet slakteriavfall til den lille familiebedriften i Vallby, midt ute på den vakre skånske sletten. Umiddelbart etter lossing blir råvarene behandlet. Det man ikke har kapasitet til å foredle umiddelbart blir frosset ned for senere bruk.

 

ENORM VEKST

– Å bearbeide slakteriavfall til hundesnacks er ingen lettvint prosess. Hele hemmeligheten er ferske råvarer, ingen tilsettingsstoffer og en lang tørkeprosess, sier Morgan Elofsson der han viser oss rundt i fabrikklokalene. Totalt er det 9 ansatte i produksjonen, samt to selgere plassert i Malmø, som utgjør Zoo Produkter i Simrishamnn AB.

– Snacks til kjæledyr er et marked i enorm vekst, men det største problemet for oss nå er den sterke prisstigningen på råvarer. Over 300 prosent opp bare de siste årene, sier Bosse Elofsson. Allerede som 14-åring startet han sin egen bedrift – en minkfarm. Senere ble det produksjon av frossen hundemat og for 8–9 år siden begynte han med tørket hundemat. Hele bedriften er bygget opp med egne midler. Han har satt sin ære i å være gjeldfri.

 

MANGE FRIERE

– Min filosofi har hele tiden vært å unngå gjeld. Vi har ikke ett eneste banklån. Alt vi har investert har vi tatt over driften, sier Bosse fornøyd, og legger til at bare i fjor investerte bedriften over fire millioner i nytt produksjonsutstyr.

– Vi har hatt mange friere de siste årene, men jeg har sagt nei. «Pågarna» skal overta. Det er vi som sammen har bygget opp denne virksomheten, sier Bosse der han tar imot på det spartanske kontoret. Et overfyllt skrivebord. En kalender fra en maskinleverandør. Noen bokhyller med A4 permer. Nakne hvite vegger. Det er alt. Kontoret er et nødvendig onde. Det er i produksjonen nedenunder at verdiene skapes.

Mer enn 48 timer tar det å tørke et griseøre. For andre produkter kan det ta enda lenger tid. Hvordan selve tørkingen foregår vil verken Bosse eller Morgan si noe særlig om. Det er en yrkeshemmelighet.

Alle tørkeovnene er datastyrte og kravene til hygiene er store. Det spesielle med prosessen er at griseørene og de andre bearbeidede produktene er rene naturprodukter. Her finnes ingen tilsettingsstoffer.

 

KLARE HYGIENEKRAV

– Det er ingen forskjell på hygienekravene enten man produserer hundemat eller menneskeføde. De lokale myndighetene stiller store krav til oss både når det gjelder hygiene og utslipp, sier Morgan og understreker at alle bakterier drepes under varmebehandlingen og tørkingen. Selve hemmeligheten er at tid og temperatur varierer under produksjonen av de ulike produktene.

– Vi bruker mye tid på å eksperimentere med ulike temperaturer og forsøker hele tiden å komme opp med nye produkter. I dag utgjør ikke griseørene mer enn rundt 30 til 40 prosent av vår produksjon, sier Morgan Elofsson, og viser fram et av de nye produktene. En tørket «hamburger» laget på vom fra storfe. Et produkt som lanseres i England i disse dager.

– For å henge med må du stadig tilby noe nytt. I år har vi lansert fem nye produkter, sier Morgan og forteller at de i disse dager eksperimenterer med tørking av kyllinghals, noe som kan bli mums for Mons med tid og stunder. Kundenes og de ansattes hunder og katter utgjør testlaget. Det er lett å sjekke om de firbeinte kundene virkelig liker det de får.

Totalt tilbyr Morgan og hans kolleger i Skåne et trettitall ulike produkter. Mest for hund, men også noe til katter.