Publisert: 08.04.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Framtidsutfordringer

Vi har noen utfordringer foran oss som fortoner seg større enn andre. En av dem er at arbeidsvederlaget for mange har dunstet bort i løpet av få uker.


Framtidsutfordringer

Vi har noen utfordringer foran oss som fortoner seg større enn andre. En av dem er at arbeidsvederlaget for mange har dunstet bort i løpet av få uker.

Gode lesere av Svin.

Som flere av dere har registret ble jeg den 19. mars valgt til styreleder i Norsvin SA. I forkant av årsmøtet ble jeg av flere spurt om jeg var spent på årsmøtet? Det var jeg selvsagt, men når jeg smattet litt på spørsmålet var der ingen tvil om jeg var aller mest spent på veien videre etter årsmøtet!

For noen av utfordringene våre er større enn andre. En av dem er at den norske svinebonden for tiden har en svært krevende situasjon med veldig stram økonomi som en følge av betydelige tapte markedsinntekter. For mange har hele arbeidsvederlaget nå dunstet bort i løpet av få uker. Det er derfor avgjørende viktig at vi får til et jordbruksoppgjør som demper kostnadsveksten vi de senere år har hatt på kraftfôr!

Utfordring nr. to er at Norsvin må gjøres mer robust økonomisk. For oss svinebønder er det utrolig viktig at Norsvin lykkes med eksportsatsingen. Husk at selve formålet til Norsvin er å skaffe oss bønder tilgang på den mest konkurransedyktige genetikken. Skal en klare det er vi nødt å ha full intensitet på forskning og utvikling, noe som er selve driveren for framgang i avlsarbeidet! Dette, sammen med drifting av avlsbesetningene, koster penger, og skulle vi i høykostnadslandet Norge drevet avl kun for det norske markedet finansiert av den norske bonden, ville prisen på semin blitt satt under veldig stort press. Det har derfor for Norsvin vært avgjørende viktig å finne alternative finansieringskilder nettopp for å levere den norske bonden den beste genetikken og det til en akseptabel pris!

Vi ser at internasjonale selskaper i økende grad viser interesse for den norske genetikken. Men vi ser også at et konkurransedyktig produkt ikke er nok i seg selv. Vi må satse enda sterkere på utvikling av salg og marked, styring og kontroll. Og ikke minst, vi skal ha økt fokus på risikovurdering!

Geir Heggheim