Publisert: 25.02.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Forretningsplan 2013-2017

Både som enkeltmenneske og som bedrift/organisasjon er det viktig å ta ansvar for egen framtid. Vår nye forretningsplan staker ut kursen.


Forretningsplan 2013-2017

Både som enkeltmenneske og som bedrift/organisasjon er det viktig å ta ansvar for egen framtid. Vår nye forretningsplan staker ut kursen.

Det som kjennetegner vellykkede bedrifter over tid er at de tør å utfordre sine gamle vaner, holdninger og tenkemåter, og at ambisjoner og mål formuleres med dristighet, men med realisme. Skal Norsvin vinne fram som internasjonalt avlsselskap må ressurser mobiliseres, veien stakes ut, og tiltak iverksettes med tro på at det mulige er mulig. Dette var viktige forutsetninger da Norsvins forretningsplan 2013-2017 ble utarbeidet og vedtatt i styremøtet i januar. Forretningsplanen bygger delvis på formuleringer og mål som er nedfelt i Norsvins strategiplan for perioden 2009-2014. En har valgt å definere Norsvins strategiske ambisjoner som avlsselskap med utgangspunkt i hvor vi er i dag, og hvor vi ønsker å være i slutten av planperioden. Søkelyset er rettet mot valg og prioritering av markeder, inntjening og marginer. Med begrensede ressurser er dette viktig og nødvendig. For Norsvin betyr det at vi velger å videreutvikle de eksisterende markedene, altså Norge, Sverige, Finland, Litauen/Øst Europa og USA. For disse markedene har en utformet kommersielle tiltak og finansielle mål. Av nye markeder som det kan være aktuelt å jobbe mot i slutten av perioden, altså fra 2016 og framover, har en valgt Mellom-Europa og Brasil. For å lykkes i et tøffere internasjonalt svinegenetikkmarked er det ikke nok å kunne vise til et konkurransedyktig produkt. Det må utvikles en  markeds- og salgorientert organisasjon der rapportering, styring, organisering og kontroll profesjonaliseres. Dette er en viktig del av forretningsplanen. Det viktigste vekstmarkedet for Norsvin er USA. Med de utfordringene som har vært i dette markedet de siste årene, har Norsvins satsing i dette markedet fått spesiell oppmerksomhet i forretningsplanen. Analysen som ble utført sist sommer av Norsvins posisjon i USA og Norsvin USA som selskap, viser at det har vært riktig strategi å satse på kundesegmentet Powerhouses (kunder/selskaper med over 25 000 purker).

Dette videreføres som vekststrategi i den nye forretningsplanen. Fordelen med denne strategien er at den gir betydelig mindre økonomisk risiko enn livdyrproduksjon og livdyrsalg. Ulempen er at det tar tid før den store inntjeningen i form av royalty vises. Hovedproduktet i dette markedet er norsk landsvin som selges inn som komponent til de enkelte kundenes morlinjer. Samtidig med vekst innen kundesegmentet Powerhouses vil en i 2013 gjennomføre strukturelle tiltak som reduserer kostander med dagens livdyrproduksjon. Det betyr videre at det ikke legges opp til vekst i livdyrproduksjon og livdyrsalg i denne forretningsplanperioden. Det er nå opp til Norsvins ledelse, både valgte og ansatte, å sørge for at en klarer å levere i forhold til den ambisiøse planen som nå er vedtatt. Olav Eik-Nes