Publisert: 05.02.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Det er gris i 3- 400 av Gildes varenumre

At grisen er anvendelig vet vi. Gilde bruker for eksempel svinekjøtt i 3- 400 av sine varenumre.


Det er gris i 3- 400 av Gildes varenumre

At grisen er anvendelig vet vi. Gilde bruker for eksempel svinekjøtt i 3- 400 av sine varenumre.

 

Salgssjef Jon Tomassen i Gilde Norge snakket varmt om grisen muligheter, både i det vanlige, løpende salget, men også i kjedenes annonserte aktiviteter.

– Dette er to forskjellige måter å selge på som krever ulik tenkning. Rask rullering betyr økt lønnsomhet. Derfor kan det være fristende for butikksjefen å bestille litt for snaut enn motsatt. Motposten er at sjansen for å få tomme hyller øker. For annonserte aktiviteter varierer volumene sterkt. Men for oss er det viktig å være leveringsdyktige i forhold til kampanjeaktiviteter. Få varer plasseres på førsteside i kjedenes annonseaviser som grisen, og det er få varer butikkene er villige til å selge med så liten fortjeneste som nettopp svinekjøtt. Summen av løpende salg og annonserte aktiviteter gjør at vi kan selge mer svinekjøtt til riktig pris, sa Tomassen.

Han møtte mange spørrelystne og kritiske svineprodusenter i salen. Flere viste til episoder hvor de hadde møtt tomme butikkhyller der de ventet å finne svinekjøtt, særlig i overskuddsperioder som i fjor. Noen etterlyste også bedre balanse mellom blå og gule plastskåler i hyllene!

Tomassen svarte at det går oftere tomt med varer som rullerer fort i butikkene, og særlig varer som har litt for liten plass.

– Til spørsmålet om gule og blå skåler så kan en spørre seg om det er en idé at Prior skal hjelpe Gilde noen steder og omvendt. Det er mulig det, men det er hard konkurranse mellom oss med de blå skålene og de gule i dag. Jeg tror den konkurransen er sunn, sa Jon Tomassen.