Publisert: 11.10.2010 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

En tror det ikke før en har sett det sjøl.……………

 


En tror det ikke før en har sett det sjøl.……………

 

Denne X-files-inspirerte overskriften har sitt utgangspunkt i en reise Norsvin nylig hadde med finske og svenske styrerepresentanter i Nordic Genetics til vårt datterselskap i USA. Nordic Genetics (NG) er det selskapet i Sverige som har ansvaret for å drive avlsarbeidet på yorkshire og hampshire. Dette selskapets arbeid preger 50 prosent av det genetiske utgangspunktet for praktisk talt samtlige mordyr i norsk svineproduksjon. Dette ved at praktisk talt alle norske svineprodusenter har en LY-purke som mordyr. Likeså preges NGs arbeid også av stadig flere slaktegriser hos de uavhengige slakterier, gjennom sitt avlsarbeid på hampshire.

Det er en kjent sak at det lenge har vært turbulens og drøftinger i Sverige og Finland om hvorvidt man skal satse på egen avl eller ikke. NG eies av finske Finnpig og svenske Quality Genetics (QG). Den finske slakteriorganisasjonen HK Scan eier svenske Scan (tidligere Swedish Meats), som igjen eier QG. Derfor er det faktisk finnene som sitter med nøkkelen til styring av avlsselskapet NG. Finnene, gjennom sitt Finnpig, valgte tidlig i praksis å outsource avlsarbeidet sitt til QG (Y og H) og Norsvin (L og D). Og når man allerede har outsourcet avlsarbeidet, er man i prinsippet fri til å shoppe genetikk på øverste hylle hvor som helst i verden.

Norsvin er sammen med QG i dag hovedleverandører av genetikk til Finland. Samtidig pågår det en utprøving av Norturas duroc (som Norsvin forestår avlsarbeidet på) og dansk duroc. Formålet er å finne ut hvilken farrase finnene vil satse på fremover.

Norsvin er klar i vår strategi om å drive avlsarbeid av ypperste kvalitet for å sikre våre eiere den beste svinegentikk som finnes. Men for å greie dette i fremtiden, er vi avhengig av å tjene penger på salg av vår genetikk i internasjonale markeder. Uten internasjonal suksess, vil vi ikke lenger kunne drive avlsarbeid på gris i Norge i et ti års perspektiv. Uten salg av genetikk utover Norge, Sverige og Finlands grenser, vil ei heller de 6,5 millioner slaktegriser som produseres årlig i sum i disse landene være i stand til å finansiere avlsarbeidet på de fire raser det avles på i disse landene.

Vårt formål med å reise til USA sammen med styret i NG, var nettopp å la våre svenske og finske kolleger og beslutningstakere i de to land, med egne øyne se hva Norsvin International har skapt i dette enorme markedet. Vi møtte kunder som Norsvin USA er i godt inngrep med. Disse kontrollerer hver for seg mellom hundre tusen og to hundre tusen purker i sine systemer! Og de ga Norsvinkonsernet svært gode karakterer, både for grisen, men like mye for vår evne til å følge opp på systemer og kompetanse. En ny kunde viste til at de hadde testet 13 ulike morlinjer fra nesten like mange avlsselskaper over en fireårsperiode. Ut fra disse utprøvingene har de nå valgt vårt landsvin som far til sine 137.000 kommersielle purker. De går nå også vår felles yorkshire nærmere etter i sømmene.

Vi håper og tror etter denne reisen til USA at styret i NG beveger sin holdning til avlsarbeid fra å være i hovedsak en kostnadspost, til å bli et viktig forretingsområde med inntjeningsmuligheter. En slik strategisk holdningsendring er avgjørende for oss for å sikre at våre norske eiere får en yorkshire og hampshire av god nok kvalitet i årene fremover. Likeså trenger Norsvin International i alle sine markeder en yorkshire av beste kvalitet for å ha en komplett produktportefølje å slå i bordet med! Etter mange års møter med våre svenskfinske partnere hvor vi har forsøkt å fortelle og om de internasjonale muligheter, satset vi derfor på at X-files strategien virker; nemlig at man tror det ikke før man ser det………! Og nå har de sett, med egne øyne……….!

Et ”lite” PS i dette bildet, er at Norsvin USA ligger an til å doble sine salgsinntekter i år, i tråd med budsjett! Dette er mildt sagt svært gledelig, og gir nok et eksempel på en X-files følelse jeg hadde da vi vedtok budsjett for 2010 med dobling av salget i USA, ”Jeg tror det ikke før jeg får se det!” Nå ser jeg resultatene, med trekvart av 2010 unnagjort.

Rolf Ole Tomter