Publisert: 22.04.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Yngre forbrukere skyr blodige dyr i butikken


Yngre forbrukere skyr blodige dyr i butikken

 

Flere yngre forbrukere skyr hele dyr og blodige biffer i kjøttdisken. Et fotografi av Dagros eller Nasse Nøff på et vakuumpakket kjøttstykke gjør ikke saken bedre, skriver Dagligvarehandelen. Avisen viser til forsker Elin Kubberød ved Matforsk, som i mai disputerte for doktorgraden ved Handelshøgskolen BI med avhandlingen «Not just a matter of taste – disgust in the food domain».

Her har hun tatt for seg antipatier på matområdet, og hvorfor de oppstår. Med kjøtt som eksempel prøver hun å finne ut hva som fører til antipati. Det estetiske, hvordan maten presenteres og hvilke signaler den gir, kan få avgjørende rolle for hva folk vil velge, sier Kubberød. Mange reagerer for eksempel på opprinnelsesmerking. Det er ikke alltid smart å lede tanken tilbake til dyret og hvordan det levde. De fleste ønsker avstand til produktet de spiser.

Kommunikasjon om kjøtt bør derfor etter Kubberøds mening peke framover mot måltidet, og ikke bakover mot dyret.