Stikkord:
Vi styrker eiernes konkurransekraft!
«Nå har vi hatt gruppediskusjon på om vi synes vi bør bli noe vi trudde vi har vært hele ti’a», sa fylkesleder i Østfold, Arne Krog under oppsummeringen i plenum under saken Norsvin i framtid på Norsvins årsmøte 1. og 2. april. Og dermed var standarden satt. Et unisont årsmøte ba styret forberede Norsvin på en overgang fra en selskapsform som medlemsforening til et SA, altså et samvirkeforetak etter den nye samvirkeloven som trådte i kraft fra årsskiftet.
Styret har dermed fått med seg et kraftig positivt signal i det videre arbeid for å forberede neste års årsmøte for vedtak av nødvendige vedtektsendringer for å bli et SA med ansvarlige eiere i form av eierandeler inn i selskapet.
Ny strategiplan for Norsvin for 2009 – 2014, vedtatt av styret rett i forkant av årsmøtet nå, ga oss nye formuleringer på ulike strategiske nivåer. Disse ble behørig understreket og synliggjort i årsmøtet.
Norsvins visjon er nå «Svinegenetikk for fremtiden». Visjonen er jo nettopp det hele organisasjonen skal strekke seg etter i sitt daglige virke – til glede og inspirasjon ! Den nye visjonen understreker at avlsarbeidet er kjernen til vår suksess.
Det nye strategiske begrepet Norsvins misjon, er «Vi styrker eiernes konkurransekraft». Dette er fire kraftfulle ord som egentlig tar opp i seg hele Norsvins tradisjonelle formålsparagraf. Misjonen gir et klart uttrykk for hvorfor Norsvin er til, rett og slett meningen med Norsvin. Alt det vi foretar oss i organisasjonen skal kunne matches mot misjonen vår, og svaret skal bli JA hver gang ! Styrevedtak, ledergruppevedtak, handlingsplaner, pressemeldinger, uttalelser og så videre skal alle bidra til å styrke eiernes konkurransekraft som svineprodusenter i Norge! Derfor er det så fint at vi etter all sannsynlighet skal få eiere i ordets rette forstand i løpet av et lite år!
Selve Norsvins forretningsidé er en omfangsrik formulering. Den skal beskrive hvordan vi skal tjene pengene for å drive Norsvinbutikken videre, til beste for eierne; «Vi utvikler og selger kundetilpasset svinegenetikk nasjonalt og internasjonalt, basert på riktig kvalitet, god helsestatus, høy kompetanse og velorganisert avlssystem.» Dette trenger heldigvis ikke alle lære seg på rams – men det er ikke mindre viktig av den grunn !
Vi har i strategiplanen vår vedtatt strategiske mål og ambisjoner som sier at «Vi i 2014 skal finansiere 30 millioner av vår FoU-virksomhet fra internasjonal virksomhet». Per i dag ligger denne finansieringen på litt under ni millioner kroner. Kraftig vekst fordres og forventes for å nå dette målet. Likeså skal vi ha et «årsresultat på tre prosent av konsernets årsomsetning».
Det er faktisk nytt at Norsvin setter seg et mål for årsresultat. Men, vi må huske på at skal dette ha noen mening for eierne – må årsresultatet måles opp mot prisen på produktet vårt, sædprisen. Det kan være seg slik at styret ønsker å styrke eiernes konkurransekraft nettopp gjennom å bruke deler av årsresultatet til redusert sædpris. Men en redusert sædpris skal kun skje når vi ser at vi har tjent pengene først, at vi driver maksimalt kostnadseffektiv sædproduksjon, og at vi har et offensivt forskningsmessig og driftsmessig avlsarbeid !
For vi må alltid huske på at en viktigere vei til å styrke eiernes konkurransekraft ligger først og fremst i å levere svinegenetikk i verdensklasse, fremfor lavere sædpris for enhver pris!