Stikkord:
Produksjonen øker!
Prognosene hittil i år visere en betydelig økning i produksjon i forhold til i fjor. Dette er noe vi har ant lenge vil komme til å skje, men etter hvert som året går viser det seg helt tydelig at våre antagelser er riktige. Vi har tidligere sagt at et moderat overskudd ikke er så bekymringsfullt, siden dette har vært positivt for markedsføringen og utsiktene til godt salg. Salget har imidlertid ikke tatt av. Selv om den hittil siste prognosen viser at salget ligger likt med prognosene, har det i noen av ukene ligget betydelig lavere. Dette er veldig uheldig, for det er viktig for næringa at en klarer å holde salget oppe og aller helst øke det. På bakgrunn av dette er det tydelig at markedsregulator også velger å reagere nå. Vektene blir satt ned med to kilo, og det er søkt om heving av omsetningsavgiften til 90 øre for andre halvdel av året. Dette er tydelige signaler om at en ikke ønsker at produksjonen bør stige ytterligere. Men spørsmålet er om dette er nok. Vi vet at det fortsatt er stor byggeaktivitet rundt om i landet, og mange sysler med byggeplaner.
Men tilbake til salget. Hvorfor selges det ikke mer svinekjøtt? En skulle jo tro at alt ligger til rette for at salget bare skulle øke. Brukes det ikke tilstrekkelig med midler til markedsføring av svinekjøtt fordi situasjonen til nå har vært behagelig tilfredsstillende? Har man gått ut i fra at produktene har solgt seg selv? Det er i alle fall tydelig nå at en ikke kan slappe lenge av når det gjelder å ha trykk på salget. Og en kan lure på hvordan det negative fokuset på for lite storfekjøtt til grillsesongen virker på salget av svinekjøtt. ”Ekspertene” vil nok hevde at det er bra for svinekjøttet, for da selges det mer av det. Men hvorfor blir det da ikke poengtert i intervjuer at det slettes ikke er mangel på kjøtt til grillsesongen? Vi har mer en nok svinekjøtt til å dekke behovet for grillmat. Jeg tror faktisk ikke den vanlige forbruker forstår det når en hører på radioen at det blir for lite storfekjøtt til grillsesongen. Den vanlige forbruker tenker ikke da umiddelbart at: ”Det gjør ikke noe, for vi har jo nok svinekjøtt!” Ingen som ikke er på innsiden i jordbruket tenker slik hvis de ikke blir fortalt det.
Alt dette gjør at det er nå veldig viktig at det blir satt sterkt fokus på å øke salget av svinekjøtt fremover.