Stikkord:
MRSA og veien videre
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene, KrF og Venstre åpner for at vi som svineprodusenter kan få dekket en større andel av produksjonstapet etter å ha blitt rammet av MRSA.
Da forskriften som skal regulere kompensasjonen knyttet til avbrudd kom i juni måned i år, var en samla næring helt klar på at den ikke var god nok. Bonden gjør en jobb for folkehelsa, og slik kompensasjonsordningen er utformet nå, vil den bare dekke 10 til 20 prosent av det reelle produksjonstapet.
Det gikk ikke helt som vi hadde håpet på, nemlig at det ble knyttet en merknad til statsbudsjettet hvor flertallet ba regjeringen endre forskriften slik at den fikk en innretning mot full kostnadsdekning for bonden. Utfallet av budsjettforliket ble en merknad hvor Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av forskriften.
Hensikten med en slik gjennomgang håper vi har i seg en målsetting om større rettferdighet hvor bonden tilgodesees med økt statlig kompensasjon for arbeidet som gjøres for den norske folkehelsa. Bøndene gjør en jobb for folkehelsa, da er det ikke riktig at de sitter igjen med regninga. Gjennomgangen må starte raskt. Norsvin gjør sitt ytterste i dialogen med myndighetene om dette.
Samtidig med vil vi også intensivere påvirkningen knyttet til revisjon av erstatningsforskriften fra 2004 som regulerer all type erstatning hvor staten gjør pålegg om nedslakting og sanering. Den er tidligere revidert flere ganger, og lever sitt eget liv i forhold til statsbudsjettet og kompensasjon knyttet til avbruddstap.
På veien videre er det nå avgjørende viktig å fokusere på smittebeskyttelse på besetningsnivå. Vi som bønder må etablere gode rutiner rundt testing av personell og daglig smittebeskyttelse på garden.
En annen ting er livdyromsetningen. I kjølvannet av munn- og klauvsykeepidemien i Storbritannia i 2001 vedtok Samarbeidsrådet for Helsetjenesten for svin i 2002 retningslinjer for hvordan livdyrflyten skulle foregå her i landet. Her er både KLF, Nortura og Norsvin med. Alle aktørene som er involvert i livdyromsetning har med andre ord sluttet seg til disse retningslinjene. Smitteoppsporingen i forbindelse med MRSA har vist at vi har hatt en del livdyrhandel som har gått på tvers av helsepyramiden.
Vi har ingen lov eller forskrift som forbyr uønsket livdyrflyt. Men vi har disse omforente retningslinjene. Nå har vi fått påminnelser om sårbarheten knyttet til smittespredning ved omsetning av livdyr. Det er derfor all grunn til å leve opp til retningslinjene som bransjen står samlet bak.
Geir Heggheim