Publisert: 25.09.2012 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Makt fra bord til jord

Dagligvaregigantene suger til seg stadig mer makt. De kjemper seg stadig nærmere jorda, og går motsatt vei av det bøndene gjorde på 30-tallet og utover.


Makt fra bord til jord

Dagligvaregigantene suger til seg stadig mer makt. De kjemper seg stadig nærmere jorda, og går motsatt vei av det bøndene gjorde på 30-tallet og utover.

Det må altså være interessant det bøndene gjorde den gang og i dag.

Alle har lov til å kjempe for interessene sine. Men ingen bonde bør være i tvil om at dette ene og alene handler om å skaffe seg makt i markedet. Det er en interessekamp, på samme måte som det var bøndenes totale maktesløshet som tvang dem sammen for å starte sin egen næringsmiddelindustri for snart 90 år siden, etter hvert med egne varemerker. De var lei av å stå med lua i hånda.

Nå har Rema 1000 blitt eneeier i Norsk Kylling. Rema har også tatt et jafs av kjøttindustrien ved å ha Nordfjord kjøtt som eget varemerke. Og Norges største dagligvarekjede, Norgesgruppen, har slått kloa i den største varestrømmen på frukt og grøntsiden på en måte som går helt ned til røttene av frukttrærne. Også det skjedde som et resultat av at Rema og Hakon ville ha større kontroll over verdikjeden og kastet ut Gartnerhallen. Produsentene holdt på å falle ut av markedet, snudde seg rundt for å få en avtale med Norgesgruppen, som dermed satt med svært gode kort på hånda. Bama ble kvitt en brysom konkurrent, og produktstrømmen i den grønne verdikjeden kunne rasjonaliseres. Det siste er at Norgesgruppen nylig åpnet et ferskvareanlegg for sine butikker på Hærland i tett samarbeid med Nortura.

Hvorfor ta opp dette? Ikke av annen grunn enn at maktforholdene også i kjøttindustrien fort kan endre seg grunnleggende. Det har tatt lang tid å bygge opp en bondestyrt industri som har fått tyngde og makt i markedet. Men denne posisjonen kan raskt forvitre, rett og slett fordi interessene som er tjent med at nettopp det skal skje er så sterke. For tida er de også på offensiven forretningsmessig og politisk.