Publisert: 11.01.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Kyllingen tok et nytt jafs


Kyllingen tok et nytt jafs

 

Kyllingen tok et nytt jafs av kjøttmarkedet i fjor. Hver nordmann satte til livs 17 kilo hvitt kjøtt i 2007, to kilo mer enn året før. Den siste tiårsperioden har forbruket økt med hele ti kilo.

– Kyllingskjøttdeig har aller størst vekst. Forbruket er mer enn fordoblet i løpet av det siste året, sier direktør Arild Husefjeld i Nortura, morselskapet til Prior og Gilde.

Etterspørselen etter annen middagsmat av hvitt kjøtt har også gått rett til værs.

– Kyllingfilet har vært en klar favoritt gjennom flere år. Salget økte med nye 38 prosent i fjor. For pølser av kylling og kalkun var veksten 19 prosent, sier Husefjeld.

Norske familier har nå kyllingfilet til middag én gang i uken i gjennomsnitt.

 

Populært pålegg

Også som pålegg er hvitt kjøtt blitt svært populært.

– Vekstkurvene er veldig bratte. I 2007 økte salget av kjøttpålegg av kylling og kalkun med 45 prosent, sier Arild Husefjeld.

Samlet produserte Prior 55 000 tonn hvitt kjøtt i fjor. Det er 11 prosent mer enn året før. Veksten ventes å fortsette i samme takt også i år.

– Etterspørselen vokser så raskt at det til tider har vært vanskelig å levere nok. Vi har økt produksjonen så mye som praktisk mulig. Denne opptrappingen fortsetter gjennom 2008, sier Husefjeld.

Forbruket av hvitt kjøtt har økt også i andre land, men de senere årene har trenden vært særlig sterk i Norge.