Publisert: 25.08.2015 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Kjøtt som lokkevare

I bladet Dagligvarehandelen har det i sommer vært en interessant debatt om kjøttpriser.


Kjøtt som lokkevare

I bladet Dagligvarehandelen har det i sommer vært en interessant debatt om kjøttpriser.

Debatten ble sparket i gang av Bunnpris-sjef Christian Lykke, som problematiserer at kjøtt i egne og andres butikker er et minusprodukt. Kjøtt selges i stor grad med tap i norske dagligvarebutikker.

For produsenter og selgere av kjøtt er ikke denne problemstillingen helt ny. Råvareprodusenter av kjøtt og foredlingsbedrifter har lenge sett seg lei på at kvalitetsprodukter av kjøtt fallbys i butikkene til priser som ligger til dels langt unna de faktiske produksjonskostnadene.

Det nye er at dagligvarebransjen sjøl kanskje tar tak i problemstillingen. På lederplass i Dagligvarehandelen skrives det rett ut at kjøtt selges for billig, sett i forhold til produksjons- og innkjøpspriser. Vi tar med et sitat fra lederartikkelen i bladet;

«Det fører sjelden til noe godt noe en varegruppe underprises over lang tid. Det skapes et falskt bilde av hva produktene er verdt, noe som gjør det vanskeligere å øke prisene senere. Dermed har handelen fanget seg selv i en ond spiral ingen tør bryte ut av, mens bøndene og leverandørene står maktesløse på sidelinjen og ser produktene sine selges til spottpris. Kjøtt har vært lokkevare lenge nok.»

Dette er oppløftende toner fra dagligvarebransjens egne. Vi kunne ikke sagt det bedre selv.