Publisert: 10.03.2017 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

Kampen om verdensmarkedet

De store har spist de små. På under ti år har en rekke mindre, lokale avlsforeninger og selskaper i verdens svinegenetikkmarked blitt radert ut. Tilbake sitter det noen få, store aktører.


Kampen om verdensmarkedet

De store har spist de små. På under ti år har en rekke mindre, lokale avlsforeninger og selskaper i verdens svinegenetikkmarked blitt radert ut. Tilbake sitter det noen få, store aktører.

TRE GLOBALEI dag er det tre selskaper som domine- rer verdensmarkedet for svinegenetikk. De tre er PIC, Topigs Norsvin og Dan- bred. Disse selskapene opererer over hele verden, selv om de ikke er repre- sentert i alle land.

FLERNASJONALEMen de tre store er slett ikke alene. Det finnes en gruppe av avlsselskaper som er på plass i flere land, selv om de ikke kan kalles globale. Eksempler kan være canadiske Genesus, nederland- ske Hypor og engelske JSR. Porc Ex, eid av danske Holger Bøgebjerg, er ikke et avlsselskap i tradisjonell for- stand, men mer et salgs- og distribu- sjonsselskap. Det omsetter griser, har under 10 prosent av det nasjonale mar- kedet, men selskapet har solgt livdyr og råner med pene marginer til både Russland og Kina.

NASJONALEDen siste gruppen kan vi kalle nasjo- nale aktører i svinegenetikkmarkedet. Ofte har de lang historie i hjemlandet sitt, se for eksempel omtalen av tyske BHZP under tittelen «Tyskland er typisk», og mange av dem er samvirke- basert. De er ofte supplert av mindre lokale avlsselskaper. Store svineproduserende land har gjerne en miks av alle disse tre grup- pene i markedet for svinegenetikk. Bildet er med andre ord sammensatt.

KJØTTKONSERN DRIVER AVLMen det er ikke bare avlsselskaper som driver avl på griser. Store aktører i kjøttindustrien driver ofte egen avl i egen verdikjede. De kan være aktive i mange genetikkmarkeder. Eksempler på integrerte kjøttkonsern som har hele verdikjeden fra avl og fram til ferdige kjøttprodukter kan være CP Group, Smithfield Foods eller Brasil Foods. De har store egne avls- populasjoner og egne avlsprogram.

Eksempelvis har Smithfield hver 6. purke i USA. Brasil Foods har tidligere kjøpt renavlsdyr, eksempelvis fra Danmark og Norge, og driver sine egne avlsprogram.