Publisert: 14.05.2013 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

IFFA 2013 – messa for kjøttindustri og kjøttrender

Svin har besøkt den tyske kjøttmessa IFFA i Frankfurt. Hit kommer besøkende fra 142 land for å se det siste nye innen kjøttindustri og kjøttrender.


IFFA 2013 – messa for kjøttindustri og kjøttrender

Svin har besøkt den tyske kjøttmessa IFFA i Frankfurt. Hit kommer besøkende fra 142 land for å se det siste nye innen kjøttindustri og kjøttrender.

Hvert tredje år møtes kjøttbedrifter fra hele verden på IFFA i Frankfurt. I mai i år kom over 60 000 besøkende fra 142 ulike land til de 960 utstillerne fra 47 land. Det hele foregår på et 110 dekar stort område med åtte haller, og her brukes lettkledde damer og andre virkemidler for å promotere pølser, slakteriutstyr eller krydderblandinger. Dette er messen for alt som skjer fra slakting, skjæring, foredling, pakking, kjøling, lager og helt fram til salg/handel. De forskjellige temaene har egne haller som viser nye trender og ledende teknologi. Robotløsninger og automatisering ble vist i alle ledd.

Dette er samtidig ei messa for trender innen kjøtt generelt, og for alt som kan tilsettes og brukes sammen med kjøtt. I en stor egen hall var handel og slike trender i fokus.  I det hele tatt er IFFA ei messe for alt som skjer etter at husdyra har forlatt gården. Men for enkelte aktører på messa er det også viktig å vise første del av verdikjeden, altså dyras liv på gården.

Det gjelder blant annet et selskap med tilhold i det rullende landskapet øst for bilbyen Stuttgart (Mercedes og Porche). Her finnes en by med samme navn som en svinerase, Schwäbisch Hall. I området var det hungersnød for 200 år siden, og kong Wilhelm importerte en fruktbar kinesisk landsvinrase til bøndene her. I dag finnes rasen fortsatt på rundt 1000 svinegårder i området. Her har de eget slakteri, der det kun slaktes gris fra denne rasen, storfe fra en annen lokal rase med franske aner (boeuf de Hochenlohe), samt noen sauer av en stedegen rase.

– Grisen har gått ute, og kjøttet er kjent for en noe mørkere farge og kraftigere smak. Bonden får en merpris på 3-4 kroner kiloen og markedet er hele Tyskland, forteller Dieter Kronmüller i Bäuerliche Erzeugergemeinschaft Schwäbisch Hall. Derfor har de også stand på IFFA.

Gilde på IFFA

PÅ IFFA møtes vi også av store plakater og en stor stand med Gilde-navnet. Et øyeblikk trodde vi at Nortura var representert, men i Tyskland finnes det et annet Gilde. IFFA er ei messe som nesten er kjemisk fri for norske utstillere. Den eneste vi fant var Arne B. Corneliussen, som gjennom internasjonale DAT-SChaup Group markedsfører pølsetarmer, et viktig produkt på messa.

Men tilbake til Gilde. Akkurat som Gilde er merkenavnet til Nortura, er Gilde i Tyskland merkevaren til selskapet Zentrag. Til forskjell fra Norturta selger ikke Zentrag kjøtt, men ulike tilbehør for kjøtt og kjøttindustri. Det vil si alt fra spagetti, hermetiske grønnsaker, oljer, sauser, ketchup, tarm til pølser pluss også bakervarer. Selskapet har faktisk vært i samtaler med Nortura og Gilde i Norge om ikke firmaene kunne gjøre noe i fellesskap, men dette har det foreløpig ikke kommet noe konkret ut av.

  

«Meatless» kommer

Et noe underlig navn på et firma med stand på ei kjøttmesse er hollandske Meatless.

– Vi selger produktene våre til kjøttbedrifter i både Asia, Amerika og Europa. I Europa er vi faktisk representert i de fleste land, men ikke i Norge, opplyser gründer og daglig leder Jos Hugense til Svin. Og hva er produktidèen?

–  Vi har tre typer produkter vi selger for å drøye kjøtt og kjøttdeig, eller gjøre det både rimeligere, sunnere og mer bærekraftig, forteller Hugense. Et typisk sluttprodukt består av 70 prosent kjøtt tilsatt 30 prosent av et produkt laget av enten lupiner, ris eller hvete.

– Hveten er fra EU-land, men risen importer vi fra Nord Afrika og lupinene fra Australia, opplyser Hugense. Selskapet Meatless har vokst hvert år siden oppstarten i 2006.

– Når Kina, India og andre folkerike land spiser stadig mer kjøtt trenger verden en rimeligere og mer bærekraftig kjøttproduksjon. Og vi i den vestlige verden ønsker et sunnere kjøttprodukt. Samtidig blir vi stadig mer opptatt av miljøbelastningen og CO2-avtrykkene etter oss. Dessuten er kjøtt tilsatt våre planteprodukter svært godt, mener Hugense, og serverer en hamburger med 70 prosent kjøtt og 30 prosent ris.

Krydder i fokus

Flere selskaper på IFFA har spesialisert seg på krydder for tilsetting i kjøtt og kjøttprodukter. Ett av dem er sveitsiske Pacovis. De er størst på krydder i Sveits med 75 prosent markedsandel.

– Vi har svært gode krydderblandinger tilpasset kjøtt. Vi er representert i flere europeiske land, men har som mål å vokse spesielt i Tyskland, sier direktør Urs Oseald. Selskapet har også samarbeid med kjøttbedrifter og som eks nevnte Meatless. Et konkurrent av Pacovis er Hollandske Verstegen som serverer Nordic Red Viking Sauce. Verstegen har også kyddervarianter spesielt tilpasset smaker fra Skandinavia, og har Nordic i navnet på noen av sine krydder og sauser. Krydder importeres fra hele verden til Holland og mikses der sammen til en rekke ulike blandinger tilpasset kjøtt og fisk.   

Framtidens slaktebutikk

IFFA-messa holdt det gående seks dager i mai. Flere av dagene fokuserte på ulike tema. Eksempler er «Framtidens Slakteributikk» («trend butcher shop»), med fokus på innovative løsninger for salg av kjøtt. Den lokale slakterbutikken er fortsatt vanlig i Tyskland. I 2012 fantes det 14400 slike butikker. Men antallet går fort nedover. Siste år forsvant 600 butikker. På IFFA har de også fokus på  spesialiteter fra ulike tyske regioner. Og her vises historien for kjøttindustrien i egen hall.  Det er en egen familiedag, og hver dag holdes ulike foredrag. Du kan få med deg det siste om pakking av kjøtt presentert gjennom fem forskjellige foredrag.

Ny X-ray og C02- fotavtrykk

En rekke ulike maskiner og teknikker den vanlige forbruker ikke ante fantes finner du på IFFA. Et eksempel er ny generasjon X-Ray (røntgenapparat) fra selskapet Foss. Det nye er at den måler fettinnhold i kjøttpakker, og sier også fra hvis den finner fremmedlegemer. Skal du lage grillspyd kan kanskje en Fackelmaster fra Milweg som ruller opp 600 ferdiglagde grillspyd med kjøtt i timen være nyttig. Eller hva med en slakterobot til kamel fra Banss? Mer nyttig i Europa er kanskje deres nye BRF–II robot som kan slakte opp til 100 storfe på en time. Men framtiden innen robotslakting viste kanskje hollandske MPS med tvilling-verktøy og det nyeste innen 3D-skanning. Det siste gir svært høy presisjon på slaktekniven, og mens den ene kniven jobber blir «tvilling-kniven sterilisert.

Ny er også firmaet CSB-Systems metode for å beregne C02-fotavtrykkene i kjøttproduksjon for hele verdikjeden fra gård til bord.

– Selskaper som innfører slik teknologi vil få et positivt «image» og ha et klart fortrinn overfor sine konkurrenter, mener representanter fra CSB.