Stikkord:
Hva er prisen på billig mat?
Medieoppslagene om mattrygghet knyttet til resistente MRSA- bakterier viser, sammen med de siste ukers fokus på listeria, en internasjonal utvikling innen mattrygghet som er skremmende.
Det er viktig å understreke at misbruk og overforbruk av antibiotika ikke bare er et resultat av dyrehold og kjøttproduksjon, men i stor grad. En trenger ikke være rakettforsker for å kunne stille diagnosen for denne utviklingen. Kappløpet om å om å produsere billig mat har gjort at flere og flere land og produsenter må ty til systemer som stiller biologien og dyrevelferden overfor store utfordringer.
I tillegg til at antibiotika brukes til behandling av sjuke dyr, er det også et stort forbruk av antibiotika som brukes til forebygging av problemer og vekstfremmere til friske dyr. Rapporter fra Verdes Helseorganisasjon WTO viser at det brukes mer antibiotika på friske dyr en på sjuke mennesker i verden. Derfor er det skremmende at noen politikkere ikke ser sammenhengen mellom forbruk av medisinering og effektivitetsutvikling, stadig større enheter og sentralisering av produksjonen. Det er en kjensgjerning at når en tråkker over biologiens grenser så slår den kraftig tilbake. I diskusjonene om en framtidig strukturutvikling for norsk husdyrhold generelt, og norsk svineproduksjon spesielt, er det avgjørende viktig å ta med seg erfaringene fra land som har tatt i bruk og utviklet en dyreholdsmodell som kun er basert på troen om at all effektivisering gir billig mat. Hvis en ikke tar hensyn til disse erfaringene, kan prisen og kostnadene med billig mat i Norge bli for høg. Ja, vi har en unik dyrehelse i Norge og i norsk svineproduksjon med lavt forbruk av antibiotika. Men fallhøyden kan bli stor hvis vi som næring ikke benytter muligheten til å forsterke og ta vare på vår unike situasjon. Min oppfordring til alle som driver eller er tilknyttet norsk svinekjøttproduksjon er å være lojale overfor tiltak og krav som myndighetene og næringen selv iverksetter, og å gjennomføre dem.
Svinekjøtt, sommerens grillvinner
Etter flere år med en vanskelig markedssituasjon og mer eller mindre stagnasjon i salget av svinekjøtt, viser resultatet siste halvår en formidabel salgsutvikling. Selvsagt er den flotte sommeren med stor grillaktivitet en vesentlig årsak til dette. I tillegg viser den generelle internasjonale trenden at svinekjøtt blir mer og mer populært. Når det gjelder det norske markedet er det også all grunn til å gi honnør for den innsatsen markedsaktørene har gjort ved å utvikle nye, spennende produkter. Økt markedsføring og god leveringsdyktighet gir resultater.
Nå gjelder det å videreføre dette ved å legge enda større trykk på å få frem norsk svinekjøtts unike kvalitetsprofil. En kvalitetsprofil gjennom hele verdikjeden som blant annet bygger på et avlsarbeid som utvikler en gris med stadig bedre kjøttkvalitet. Norsvin er et av svært få avlsselskaper i verden som legger vekt på kjøttkvalitet i arbeidet med å utvikle et mer forbrukervennlig svinekjøtt. La oss sammen med markedsaktørene benytte denne muligheten. Olav Eik-Nes