Publisert: 10.06.2014 Oppdatert: 30.05.2018

Stikkord:

De store kjedene taper

Men de store kjedene taper nå terreng til lavpriskjeder som Aldi og Lidl. Det er disse såkalte «hard discount»-butikkene som vinner terreng i England nå. Og online-shopping eksploderer.


De store kjedene taper

Men de store kjedene taper nå terreng til lavpriskjeder som Aldi og Lidl. Det er disse såkalte «hard discount»-butikkene som vinner terreng i England nå. Og online-shopping eksploderer.

Tore Mælumsæter Store kjeder som Tesco og Morrisons blir mer og mer klemt mellom Waitrose på den ene siden, og Aldi og Lidl på den andre. Waitrose er ingen stor kjede, men utmerker seg ved å ha stort utvalg, gode matvarer og litt høyere priser. Mange forbrukere går dit når de skal ha litt ekstra, for eksempel i helgene, mens de går til lavpriskjedene Lidl og Aldi i ukedagene.

 

Nett-shopping eksploderer

Online-shoppingen øker kraftig. Mange butikker leverer varene dine på døra etter bare en eller to timer etter at du har bestilt på nett. Hvis du handler for over 60& hos Waitrose får du varene fritt levert på kjøkkenbordet, og vel og merke til samme utsalgspriser som i butikken. En annen variant er også populær, såkalt «click and collect»-shopping. Du bestiller de varene du vil over nettet, og så kan du kjøre til butikken og få dem lempet direkte op i bilens bagasjerom. Varene kan også leveres på jernbanestasjoner.

 

Kjøpesentra sliter

Et annet utviklingstrekk i England er at flere større kjøpesentra utenfor de store byene sliter. Tendensen mange steder er at matvarehandlingen flyttes tilbake til byene.

 

Møt Peter Kendal

 I neste utgave av Svin kan du lese et intervju med Peter Kendal, mangeårig formann i National Farmers Union i England. I vår ble han også valgt til formann i verdensforeningen av bondelag under årsmøtet i Buenos Aires, så nå er han også verdens bondeleder.